Jag borde variera mitt läsande

Dagen passerar som de flesta andra dagar, men med ett undantag: Jag klarar av att läsa. Fråga mig inte varför, jag kan inte se någon specifik anledning till varför koncentrationsförmågan är större idag än andra dagar. Men jag utnyttjar den. För jag älskar att läsa, och det är en sorg när jag inte klarar av det.

Erkännas bör att jag är ensidig i min läsning; det mesta jag läser handlar om sociologi/samhälle/politik/historia. Just nu läser jag om en grundbok om ekonomisk historia, mest för att den senaste boken jag läste handlade om nyliberalism och jag kände att jag behövde lite mer bakgrund till fenomenet. Ensidigheten gör att jag ofta fastnar i samma tankespår: Hur är världen beskaffad, och hur kommer det sig att den är beskaffad på detta vis? Och ofta kommer även tankarna kring om världen kunde se annorlunda ut och hur den isåfall skulle se ut. Jag vill inte leva i en värld där rationellt vinsttänkande dominerar. Jag vill inte leva i kommodifierad värld där allt har ett värde i form av vinst eller förlust. Jag vill inte leva i en värld som utgår från att jag är en rationell aktör som har obegränsad tillgång till information och utifrån denna information gör mina val, som handlar om vinst eller förlust.

Jag borde läsa mer romaner. Kanske skulle det hjälpa mig att se en annan värld, en värld där känslor, värden och traditioner får ta plats. För de böcker jag läser nu framställer världen som kall och beräknande. Och jag tror inte att jag klarar av att leva i en sådan värld.

/Charlyene - drömmer om utopia

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Candy

Om en läser romaner, kan en ju alltid drömma sig bort och låtsas att den onda, maktgalna världen där så kallade förlorare saknar plats inte existerar. Ibland vill en ju göra det för att sanningen är tröttsam.



Hur som helst är jag glad att du kunde läsa. Även om det bara är en dag är det så djävla skönt när något fungerar för en!

2008-10-31 @ 21:39:35
Postat av: Charlyene

Till Candy:



Ignorance is bliss och drömmar är ofta skönare än verkligheten. Så jag skall nog satsa på att läsa lite romaner. :-)



Och ja, det var jävligt skönt att för en gångs skull kunna sätta mig ner och läsa. :-)

2008-11-01 @ 09:42:38
URL: http://charlyene.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0