Felslag i min hjärna

Jag är inte en spontan tjej. Snarare tvärtom: För att inte falla ner i oordning och kaos måste jag ha fasta rutiner. Jag måste vakna vid ett visst klockslag, äta på vissa fasta tider och om något skall göras, så skall det planeras i förväg, helst dagen före. Inte tidigare än så, eftersom jag inte kan förutsäga hur jag kommer att må om några dagar. Men planering är ett måste, annars blir det oordning i min hjärna och då stressar jag (även om jag inte har något att stressa över), och när jag stressar blir jag dissociativ och det är bara jobbigt.

Så när planer ändras i sista minuten så blir det konstigt i min hjärna. Idag var det meningen att Frugan skulle till tatueringsstudion för en inbokad tid klockan 12. I sista minuten ändrar tatueraren tiden till 16 istället. Så jag, som hade planerat allt så fint inför dagen, sitter nu bara och stirrar rakt fram och vet inte vad jag skall göra.

Jag fick veta detta när jag redan var färdigsminkad och bara skulle dra på mig kläderna och gå hemifrån. Så nu sitter jag här med min krigsmålning, i morgonrocken och kan inte för mitt liv få min hjärna att förstå att det faktiskt finns saker som jag skulle kunna göra under tiden. Diska, tex. Eller vattna blommorna. Eller dricka en extra kopp kaffe. Men nej... Jag var helt inställd på att vid det här laget ha gått hemifrån, och eftersom det inte blev så är det kaos i min hjärna.

Ångesten rider mig, för jag känner mig stressad. Det är märkligt hur jag kan känna mig stressad för att jag fick extra tid på mig, men som sagt: Allt som går utanför mina planerade ramar gör att jag känner mig stressad. För mycket tid är ibland mer illa än att ha för lite tid.

/Charlyene - förvirrad

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Candy

Jag avskyr när rutiner eller planer ändras. Jag behöver också fasta rutiner. Jag kanske inte är så bra på att skaffa mig dem, men jag mår bäst av att äta på bestämda tider och allt det där som du skriver om. Jag hatar för den delen att ha för mycket tid. Kanske därför jag blev så upprörd i går när min pojkvän berättade att han blivit bjuden på konsert om två dagar. Om jag skall vara ensam i flera timmar behöver jag veta det i god tid innan och ändras planer blir jag nervös. Så du kan ju tänka dig hur hispig jag blev...



Din sista mening i inlägget är genial. Precis så är det ju.



Ha det bra nu och hoppas att du kan lugna dig snart. Hälsningar en djävligt pillerbakis Candy...

2008-10-25 @ 15:34:14
URL: http://istillbite.blogg.se/
Postat av: Linlin

Har precis samma problem. Ett inställt möte, eller ännu värre, ett spontant möte, förstör en hel dag.

2008-10-25 @ 19:09:04
URL: http://bokstavsbarnsomvuxen.blogspot.com
Postat av: Charlyene

Till Candy:



Jag är inte heller bra på att skaffa mig fasta rutiner, men dem jag har håller jag jävligt hårt i. Så ja, jag förstår hur hispig du blev över tanken på att vara ensam i flera timmar. Hoppas att det går bra för dig och att pillerbakisheten snart går över.

2008-10-25 @ 19:15:32
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: Charlyene

Till Linlin:



Håller med. Allting som går utanför "ramarna" tycks bara förstöra, det blir inte alls roligt, så som många andra tycks tycks om spontana saker.

2008-10-25 @ 19:16:35
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: Charlyene

Till Linlin:



Btw, så går det inte att kommentera på din blogg om en inte har ett google/blogger-konto. Medvetet val?

2008-10-26 @ 08:59:09
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: Linlin

snarare felinställning av mig :p

2008-10-26 @ 14:10:06
URL: http://bokstavsbarnsomvuxen.blogspot.com
Postat av: Charlyene

Till Linlin:



Okej. Bara undrade. :-)

2008-10-26 @ 14:36:29
URL: http://charlyene.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0