En keps förändrar min värld

Okej, jag erkänner: jag är fåfäng. Det är viktigt för mig att vid vissa tillfällen se bra ut. Detta innebär inte enbart att vara snygg utan också att ha en stil som jag trivs med. Så istället för att städa åker jag in till centrum för lite shopping inför torsdagens spelning. (3 bra band + ett som jag skiter totalt i) Och återupptäcker vad jag sedan länge har vetat: Hur andra ser mig påvärkar hur jag uppfattar min omvärld. Det är egentligen rätt självklart om en tänker efter: Om andra tittar snett på dig kommer du snart att börja undra vad det är för fel på folk (alternativt om du har skräp mellan tänderna).

Idag var det regn och storm i Göteborg, så jag drog på mig kepsen. Den är grå och har ett litet vitt tiki-mönster på framsidan. Och det är märkligt, men varje gång jag drar på mig den ändras min värld. Människor slutar att se mig som en vuxen kvinna och börjar behandla mig som om jag vore en tonåring. Äldre kvinnor klagar på att jag har min mp3-spelare inpluggad i öronen, så att jag inte hör vad de säger till mig. Män sätter sig bredvid mig på spårvagnen och breder ut sig så att jag knappt får plats. Tonåringar själva, gående i klungor, slutar att flytta sig ur vägen när jag kommer gående. Och självklart får jag visa leg varje gång jag köper cigg. '

Men det är lugnt, jag bryr mig inte så mycket. Inte nu längre. Men i början fattade jag inte att det var kepsen som gjorde det och trodde istället att världen hade blivit galen. Jag irriterade mig på människors nonchalanta sätt att ignorera mig fastän de visste att jag var i deras närhet, och undrade varför fasiken jag skulle behöva visa leg när jag är 26 år gammal! Det är åtta år sedan jag senast inhandlade cigg olagligt. Men, men...

Nu vet jag om kepsens inverkan, och kan skratta lite åt människor och deras orespekt för mig i keps.

I övrigt inhandlade jag idag på min shoppingrunda en hatt. Jag undrar hur den kommer att förändra min värld.

/Charlyene - pro huvudbonader

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Linlin

Folk skrattar när jag har hatt eller keps eller mössa. Jag ser tydligen ut som en kolchos-tant. Det är inte heller så respektingivande, tydligen.

2008-11-10 @ 18:43:53
URL: http://bokstavsbarnsomvuxen.blogspot.com
Postat av: Charlyene

Till Linlin:



När jag har kort hår kan jag inte ha keps eller mössa. Jag ser tydligen ut som en en farlig transvestit. Jag förstår inte riktigt varför, och varför jag just skulle se så farlig ut... Men så är det, folk undviker mig och vet inte alls hur de skall behandla mig.



Men jag kan tänka mig att det inte är så kul när människor skrattar åt dig. Ibland är det ju faktiskt väldigt praktiskt med huvudbonad.

2008-11-10 @ 21:35:00
URL: http://charlyene.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0