Om att ringa ett samtal

Jag är rädd för många saker. Diverse djur kan få mig att gallskrika (getingar som kommer för nära, spindlar på kryper på mitt täcke, etc.), höga höjder ger mig svindel, relationer gör mig skräckslagen. Men just nu är det en rädsla som toppar listan: telefonskräcken.

Jag klarar inte av att prata med människor i telefon om jag inte känner dem väl, eller vet exakt vad jag skall säga. Och när jag säger "inte klarar av" menar jag att jag får PANIK vid blotta tanken på att ringa vissa samtal. Hjärtat klappar allt snabbare, allt hårdare; min mun blir torr och tungan klibbar fast i gommen; det susar i huvudet; världen omkring mig försvinner nästan och det känns som om jag skall svimma. Och vem klarar av att ringa ett samtal i det tillståndet? Inte jag. Så det blir en ond cirkel.

Tyvärr måste jag ta tag i ett av dessa samtal idag. Måste ringa inkasso som annars kommer att skicka min hyresskuld till Kronofogden. Men jag vet helt allvarligt inte om jag klarar det.

/Charlyene - på bristningsgränsen

PS. Varför tar psykvården aldrig hänsyn till människor med telefonfobi? De ersätter samtal med telefonkontakt och säger "ring om det är något". Men för oss som avskyr telefoner - vad gör de för oss? DS.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Maritha

Jag brukar lösa det genom att maila; detta fantastiska fenomen!

2008-08-14 @ 07:30:28
URL: http://maritha.blogg.se/
Postat av: Charlyene

Till Maritha:



Håller med om att det är ett fantastiskt fenomen. Tyvärr går det inte alltid, eftersom ett mail ses som mindre "seriöst" av exempelvis inkasso än ett telfonsamtal. Dessutom verkar mailen ta så mycket längre tid, eftersom de kollar den när de känner för det... Men visst, hade jag kunnat maila så hade jag gjort det.

2008-08-14 @ 12:32:46
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: Anette aka Netza

Känner igen mig och att mejl inte alltid duger. Jag hatar mejlsvar som "Om du ringer oss istället...". Kanske finns en andledning till att jag inte valde det i första hand? >_<

2008-10-24 @ 12:54:36
URL: http://www.netza.se/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0