Borders and boundries, del II

Inom sociologi finns det några begrepp som är så att säga grundläggande kategoriseringar. Det är välkända begrepp som har diskuterats fram och tillbaka:

Kön/Genus
Etnicitet
Klasstillhörighet

Debatten om vilket av dessa som är det mest grundläggande, dvs det mest kategoriserande, för människan, diskuteras fortfarande och debatten tycks inte ta slut, även om dess intensitet går i vågor.

Till dessa har, på senare tid, andra kategorier lagts:

Sexualitet (med betoning på hetero- & homosexualitet som dikotoma kategorier)
Ålder/Generation

Med tiden har också kategoriseringen av dessa kategorier problematiserats, speciellt när det gäller kön där queerforskningen växer sig starkare & med begreppet intersektionalitet, som betonar vikten av att se inte bara till en kategori utan till flera och se var dessa kategorier sammanfaller. Så är tex en svart, lesbisk kvinna mer i underläge än en vit, homosexuell man.

Jag anser att alla dessa ovanstånde begrepp är viktiga, men stora problem uppkommer när man bestämma vem som kategoriserar och definierar. Om jag ser äldre ut än min verkliga ålder, är det då min ålder som avgör min kategorisering, eller är det andras subjektiva uppfattning av min ålder? Om antar att jag är flata, är det deras uppfattning som styr, oavsett vilken sexuell kategori jag själv anser mig höra till? Och om jag själv inte vet vilken kategori jag tillhör, påverkar den kategorin mig fortfarande? Ett exempel kan vara de som inte vet/bryr sig om att de tillhör arbetarklassen, är de då fortfarande positionerade som arbetarklass?

Frågan är återigen: Vem skapar gränser, kategorier? Vem har rätt/ges rätten att definiera? Vem styr var du placeras?

/Charlyene - tredje generationens invandrare på ena sidan släkten, ung, troligtvis heterosexuell kvinna med medelklassbakgrund som nu tillhör låginkomsttagarna

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0