Könsbyte

Äntligen skall de försöka skapa en enhet för könsbyte i Västa Götaland läser jag idag i GP. Det skrivs om bristande resurser och jag kan inte annat än undra varför dessa resurser är så bristande. Inte kan det väl vara så att könsbyte inte ses som något som bör prioriteras? Inte kan det väl vara så att det ses som något man bara bör lägga resurser på när man har pengar över??? Inte är det väl så att könsbyte är något som är om inte fel, så iallafall inte rätt???

För låt mig påpeka ett par saker:
: Trots att jag inte tror på biologiskt kön i speciellt stor utsträckning anser jag att könsbyte är en rättighet. Motsägelsefullt? Inte alls. Om kön inte spelar roll, som det inte gör för mig, anser jag att alla borde ha rätt att bestämma vilket kön de skall tillhöra. Oh yes, sir!!!
:: Och trots att biologiskt kön är så oviktigt inser jag att i den strängt kontrollerade könsnormativa värld vi lever i skapar det plåga att inte känna sig hemma i sitt kön. Stor plåga. Därför borde könsbyten få stora resurser, precis som all annan vård där patienten lider.
::: Sist, men absolut inte minst, är det idag omöjligt att genomgå ett könsbyte utanför den region som man bor i. Därför måste de som vill genomgå en sådan utredning och operation idag flytta. Är det rättvist???

Så ja... Jag vill att det skall finnas en enhet för könsbyte i Västa Götaland. Jag hoppas att de skapar en riktigt snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0