The clash

Jag har hittar min "mojo" som M uttryckte det. Jag kan läsa böcker igen. Det har legat nere ett bra tag, har inte kunnat koncentrera mig. Men nu har det vänt. Och som vanligt kan jag inte hålla mig till en. Men min "huvudbok" just nu är "The Clash of Civilizations" av Samuel Huntington. En klassisk bok. Men den har fått mig att fundera på vad civilisationer och kulturer egentligen är... För det tycks som om begreppen hänger ihop.

Kan man ha olika kulturer och ändå tillhöra samma civilisation? Kan man tillhöra olika civilisationer, men samma kultur? Och vad är egentligen en kultur? Gemensamma normer, värden, värderingar, traditioner brukar vara några av komponenterna. Men isåfall - finns det olika kulturer inom ett samhälle? Titta tex på Sverige: De som är födda i överklass har inte samma värderingar som medelklassen (oftast). De gamla har inte samma värderingar som de unga. Ändå tillhör vi samma kultur.

Jag är förvirrad. Och jag blir mycket mer förvirrad av det jag läser och hör på min Sociologi kurs...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0