Förvirrande upplysning

Jag önskar att jag hade förmågan att se in i människors hjärnor. Jag önskar att jag kunde skära upp era huvuden och sedan sitta och rota omkring därinne med en stor sked... För jag förstår verkligen inte hur andra tänker ibland. Inte för att jag egentligen är så mycket smartare och bättre än alla andra (även om jag lider av en viss hybris vissa dagar), det är bara det att jag inte förstår!!!

Som tex idag. Satt och läste Trollhares blogg nyss där det handlade om arbetssituationer inom byggbanchen. Och speciellt om arbetsrätt och skador. Och Trollhare skrev kommentaren: "att det är möjligt i Sverige 2007 att behandla människor som de gör i hela den där branschen". Det är en ganska vanlig kommentar, men jag förstår den ändå inte riktigt. Är det verkligen så att vi behandlar människor extra bra i Sverige jämfört med andra länder? Är det ens verkligen så att vi behandlar människor i byggbranchen extra bra? Och vad är det som säger att vårt samhälle idag är bättre än för låt oss säga 25 år sedan? Har vi bättre arbetslagar (ja, vissa, men inte alla)? Har vi bättre rättsäkerhet? Tveksamt på så väldigt många plan.

Och här kommer pudelns kärna (mycket fult uttryck som inte charmar många, därför använder jag det) i två delar:

  1. Etniska svenskar har en stark ambivalens till Sverige. Vi vill inte säga att vi är bra (då kanske vi är nationalister, eller gud förbjude (!) nazister! Samtidigt tror vi att vi är så jävla mycket bättre än andra, gärna när det gäller lagstifning och liknande...  Vi har gärna en stark tilltro till svenska staten, samtidigt som vi gnäller på de som personifierar den (tex politiker).
  2. Från Upplysningstiden har vi i Sverige (delvis tack vare Gustav III, den fege lille saken) ärvt tanken om att samhället alltid går framåt. Som om det hela tiden blir bättre (trots att många svenska idag inte har någon framstegstro). Blir lagar alltid bättre? Blir samhället alltid säkrare och mer harmoniskt? Blir samhället alltid friare och öppnare och allt vad det nu är som liberalerna pratar om? 
Varför är det så omöjligt för arbetsgivare i Sverige att behandla sina anställda som kasst? Varför är det mer omöjligt idag än för 50 år sedan? Och varför har jag så svårt att förstår andra människor???

Kommentarer
Postat av: trollhare

*rodnar*

Jag vet att det är klyschigt sagt av mig, och jag gillar egentligen inte när folk slänger sig med såna kommentarer. Men för mig är det så att jag vill att folk ska se att det INTE är så bra. Jag snurrar ett extra varv och biter mig själv i svansen...

2007-01-31 @ 12:53:46
URL: http://trollhare.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0