Spelets välgörande inverkan

Vi har alla gjort det. Tittat på en sorglig film bara för att få gråta, tittat på en glad film för att få skratta, gått på en fotbollsmatch bara för att kunna skrika på något - vi har alla försökt att få uplopp för våra känslor. Vi har alla också sökt uppmärksamhet, ibland till och med krävt den. Vi har försökt få andras godkännande och uppmuntrande. Vi har helt enkelt letat efter andra att bekräfta oss.

Vi gör det för att känslor är komplicerade och för att vi inte alltid själva kan få varken utlopp för det vi vill få utlopp för, eller få det som vi önskar. Treenigheten kropp - känsla - intellekt är så komplicerad att vi inte ens börjar att förstå hur det fungerar. Och ju mer vi tänker på det, ju mer vi försöker använda vårt intellekt till att vi förstå det, desto krångligare blir det.

Jag har hittat det mest absurda sätt att göra just detta - få utlopp för mina känslor och få bekräftelse på samma gång. Det finns ett spel, där en skall flytta juveler så att tre eller fler kommer i en rad. Det gör att jag får utlopp för mina känslor, för jag kan frenetiskt sitta med detta spel flera gånger i rad och skrika åt juvelerna. Men om en är hyfsat duktig kan en få flera juveler att komma i rad på samma gång, och då säger en röst "Good" eller "Excellent" eller ibland till och med "Incredible". Och jag är nöjd över en datorröst som talar om för mig att jag är duktig.

/Charlyene - ute efter något

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: chaos

Jag vet precis vilket spel du menar. Jag har det både i datorn och i mobilen. Ska nog spela det och se om det har samma effekt på mig som på dig, för just nu är behovet av bekräftelse ovanligt stort. Jag behöver någon som säger att jag är duktig, någon som tycker att jag duger som jag är.



Och vet du, jag tycker att du är duktig och bra! Inte för att du får ihop x antal poäng i ett spel, utan för att du uttrycker dina tankar och känslor så väl. För att du är insiktsfull och klok. Och för att du vågar dela med dig av dina tankar till oss andra. Det betyder mycket!



Stor varm kram!

2008-12-01 @ 10:52:46
URL: http://chaos-borderline.blogspot.com
Postat av: Charlyene

Till chaos:



Låt mig börja med att säga: STORT TACK! Det är otroligt värmande att veta att mina reflektioner kring livet kan spela roll för någon annan.



Och ang. bekräftelse: Jag förstår att du behöver det just nu. Inte för att du på något sätt är en svag människa (om den tanken nu skulle ha poppat upp i ditt huvud någongång) utan för att du är i en jäkligt svår situation just nu. Jag hoppas att allt löser sig, men oavsett vad som sker ÄR du en duktig människa. Du vågade ta steget, du vågade bryta upp och välja den svåra vägen. Det är oerhört starkt!



*stor kram tillbaka*

2008-12-01 @ 11:19:43
URL: http://charlyene.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0