Ge mig tillbaka mina offentliga platser, tack!

Det finns inte mycket jag kan göra med mitt liv just nu. Men en sak som jag faktiskt gör titt som tätt är att promenera. Oftast tillsammans med Frugan.

Och eftersom vi båda är ganska nyfikna människor med storslagna planer (som vi aldrig genomför) hittar vi ibland nya saker.

Sitter på gångbron mellan grönsakstorget

Som exempelvis denna fladdermus som sitter på gångbron vid Raul Wallenbergs Gata, nära Gronsakstorget. Det finns även fler figurer på denna gångbro, tex snäckor, en orm och fler.

Göteborg är fyllt av märkliga formationer på byggnader. Varför ser man inte det på samma sätt i tex Stockholm, förutom i Gamla Stan?


Igår tog vårt promenerande oss ner till Frihamnen. Med början under bron hittade vi stora fasor. Det som förut var ett lungt ställe som man kunde hänga på och dricka öl vid, är numera totalt omgjort till en byggarbetsplats och det ser ut som om de skall anlägga i gokartbana.



I bakgrunden ser man läkare skymta, och bredvid mig (syns inte på bilden) finns fler läktare. Vad som heller inte syns på bilden, för att den är tagen med min usla mobilkamera, är att det grå som skymtar till vänster på bilden är grunden till ett staket som skall bli 2.5-3 m högt! Och av stolparnas placering att döma skall de snart ringa in hela Frihamnen och Bananpiren.

Jag är inte upprörd för att jag älskar Frihamnen så otroligt mycket. Jag är upprörd för att offentliga platser mer och mer görs till semioffentliga, där man får betala avgift för att komma in, eller till privata, där ingen får komma in utan tillåtelse.

Någon som minns den underbara lilla gräsplätt/park som fanns innan Världskulturmuséet byggdes?
Eller att de nu skall snart börja bygga på baksidan av Skansberget?

Det finns säkert fler exempel, men faktum är att det görs på ett så smygande vis att ingen tycks märka det.

Det känns lite som första kapitlet, första boken i The Hitchhikers' Guide to the Galaxy, där Arthur just får veta att hans hus skall rivas. Och när han protesterar påstår byggnadskontoret att det har funnits planer utställda om detta i många år. De har bara inte varit på en synlig plats. Och det har talats vääääldigt tyst om dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0