Utan säkerhet

Det är den 18:e juli idag. Det innebär att om 13 dagar, strax under två veckor, skall mina räkningar vara betalda. Två hyror (eftersom jag fortfarande inte har lyckats betala den för juli månad), mobil- och interneträkning, hemförsäkring plus pengar som jag är skyldig CSN (vilket är runt 2500 kr).

Kommer jag att kunna betala detta? Nej. För Försäkringskassan är långsammast i världen! Förut var handläggningstiden ca 30 dagar. Nu är den för sjukpenning 4-6 veckor, och för bostadsbidrag (vilket jag också har sökt) 5-7 veckor. Hur sjukt ät inte det?

När jag först blev sjukskriven (som student) för några månader sedan, fick jag gå på ett möte med min handläggare på F-kassan. Han sade "Lämna in sjukintyget innan den 20:e månaden innan utbetalning så skall det lösa sig". Men löste det sig? Nej. För F-kassan bestämde sig för att ändra sina handläggningstider. Och detta till ett sätt som innebär att det i praktiken är omöjligt att INTE missa en utbetalning vid ett månadsslut, då alla räkningar skall betalas.

För med en handläggningstid på över en månad, hur skall man kunna att göra så att man ändå kan betala räkningarna i månadsskiftet? Tror F-kassan att vi alla har lite pengar undanstoppade i nödfall? Tror F-kassan att vi alla har en säkerhet att falla tillbaka på?

Och Soc ger mig ingen räddning. För de nekade mig socbidrag förra månaden, eftersom jag hade lyckats att låna pengar till mat. Och de betalar inte hyror i efterskott, alla skulder man har dragit på sig INNAN man sökte hjälper de en inte med. Så även om jag skulle få socbidrag för kommande månad skulle jag ändå ha en obetald hyra, plus att jag säkerligen skulle bli återbetalningsskyldig till de fina sociala myndigheterna, eftersom jag kommer att få en inkomst så snart F-kassan har fått arslet ur vagnen.

Eller kommer jag det? Jag vet inte. F-kassan har en förmåga att inte godkänna sjukskrivningar. Så om jag överhuvudtaget får en inkomst vet jag inte. Och det får jag inte veta förrän F-kassan meddelar mig det.

Så nu sitter jag här med skulder och räkningar som vägrar sluta ramla in. Och för någon med benägenhet till panikångest och att "tippa över kanten" så snart saker går det är detta inte en direkt lugnande situation.

/Charlyene - med pengaångest och panikproblem

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

PS.  I en annan fråga, relaterad till psykfallens utsatthet, frågar jag mig om inte tics borde räknas som ett fysiskt handikapp och därmed ingå under diskrimineringslagen? Läs Fjärilens inlägg om hennes nuvarande situation här. DS.

Kommentarer
Postat av: David

Låter otroligt jobbigt allt det här =(

Så sjukt att man inte kan få någon

ordentlig hjälp >.<

kram

2008-07-18 @ 14:03:34
URL: http://underdark.blogg.se/
Postat av: Fjärilen

Åh vad du är snäll! Jag önskar och håller alla mina tår för att myndigheterna frö en gångs skull ska få arslet ur och göra någonting vettigt för en gångs skull. Jag vill ju att du ska vara glad..

2008-07-18 @ 19:20:59
URL: http://psykfallet.blogg.se/
Postat av: Charlyene

Till David



Det är jävligt irriterande att man som sjukskriven måste stressas upp ytterligare över ekonomiska frågor. För det är ju precis det som man behöver när man är sjukskriven: att bli ännu mer stressad.

2008-07-19 @ 19:14:35
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: Charlyene

Till Fjärilen:



Varsågod! Det var så lite så.



Jag får väl se vad som händer under de närmaste två veckorna... Jag håller också mina tår.

2008-07-19 @ 19:16:12
URL: http://charlyene.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0