Fängelse för präst

"Med sexritualer och våld försökte prästen driva 'djävulen' ur sin utvecklingsstörda dotter."

Detta skriver GP idag, och förklarar att mannen nu har dömts till fängelse i ett år och tre månader. Han har förlorat jobbet och ska även betala skadestånd till flickan.

Det finns mycket man kan säga om detta. Hur vidrigt incest är, hur mycket medkännande man har med flickan... Men jag undrar också (för jag tror att det inte bara är jag som reagerar så)  varför det är så mycket värre när det är en präst som förgriper sig på någon? Präster är inte perfekta, och som nästintill militant ateist har jag ingen tro på att de skulle vara bättre människor än resten av mänskligheten... Så varför? Det är nästintill en spontan reaktion.

Och när mannen avtjänar sitt straff, innebär det då att han blir en fängelsepräst?




(Okej, uselt skämt - jag erkänner... Jag skyller min dåliga humor på min far som har inpräntat den i mig sedan jag var liten...)

Kommentarer
Postat av: kyrksyster

Nä... präster och andra kristna är ju bara människor med människors alla skröpligheter. Det finns alla sorter av bra och dåliga beteenden i kyrkornas värld.

2008-01-18 @ 17:27:53
URL: http://blogg.aftonbladet.se/13059

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0