Hjälplösheten del II

De har redan piskats för "olovliga förbindelser", nu skall de stenas till döds. Genom att begravas upp till brösten och träffas av stenar som orsakar en plågsam, långsam död. För samma brott som de redan har piskats för, bara annan brottsrubricering. Och deras advokat får inte ens se den videofilm som är det tyngsta beviset mot dem.

Jag har skrivit om detta fall förr. Om att jag mår illa när jag läser om det. Om hur hjälplös jag känner mig. Men det räcker inte. Problemet är att jag inte vet vad jag skall göra. Inte vet vad jag kan göra. Det är definitionen av hjälplöshet. Någon som har några förslag?

9 kvinnor och 2 män väntar på att stenas i Iran. 11 personer. Vars liv kommer att tas genom att andra människor kastar sten på dem. Stenar som inte får vara så stora att de dör omedelbart, men stora nog för att orsaka skada.

Hur kan man ta en annan människas liv som straff? Hur kan en stat döma någon till döden, till att inte längre erkännas liv, till att inte längre få leva? Och hur man kan genomföra detta genom plåga?


Läs mer här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0