Boplats och hem

Kylan har kommit på besök i Göteborg. Det spelar inte så stor roll för mig. Den enda gången jag går ut är när jag måste, eller när jag besöker balkongen för att röka. Insvept i filt ser jag ut över en utsikt som är vid det här laget välbekant.

Innan jag flyttade till min nuvarande lya trodde jag inte att det spelade någon roll var jag bodde. Från mitt föräldrahem via Södertälje, Stockholm, Vallvik, till Göteborg - allting hade bara varit boplatser, aldrig hem. Jag flyttade till min nuvarande bostad för 2,5 år sedan. I början delade jag den med Frugan. Efter att hon flyttade märkte jag att jag inte ville lämna min lya. Den är för stor för mig att bo i själv egentligen. Fyra rum med kök är för mycket för en person. Men jag vill inte lämna denna plats. Den är mitt hem.

Det är inte bara en plats att gömma sig på, utan ett ställe där jag känner mig trygg. Det är inte bara ett ställe att undvika andra, det är en plats där jag kan vara mig själv. Jag har det jag behöver här, känner att det är här jag här hemma. Det är en plats av säkerhet i en annars otrygg värld.

Det finns en viss risk för att jag måste flytta härifrån. Min hyra är för hög, egentligen. Men jag spenderar gärna de pengarna för att känna mig hemma någonstans. Jag betalar gärna ett högt pris för att få känna så.

Egoistiskt? Självklart. Andra skulle säkert ha bättre nytta av min lägenhet än jag. Just nu används ett av rummen till att bara förvara allt det som jag inte orkar bära ned i förrådet. Men jag tillåter mig själv denna egoism. För att få känna att jag hör hemma någonstans...

/Charlyene - har en trygg punkt i tillvaron

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: A

Känner igen det du beskriver, först nu och ca 6100 kr i månaden som går till hyra (lever på studielån) har jag något jag vågar kalla hem, där jag inte känner mig obekväm och i vägen. Hoppas du får njuta av ditt hem med balkong länge!

2008-12-11 @ 10:53:15
URL: http://hangtime.webblogg.se/
Postat av: Charlyene

Till A:



Det är så oerhört värdefullt att känna sig trygg och säker, där en får ta plats och vara sig själv.

Jag hoppas att du får njuta av ditt hem länge också! Även om jag förstår att det är kämpigt med så hög hyra...

2008-12-11 @ 11:42:39
URL: http://charlyene.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0