Om borderlinebrudar

Genom åren har jag träffat x antal borderlinebrudar*. Vissa har varit trevliga, andra har varit riktigt jävla jobbiga, en blev med tiden min bästa vän - ni vet, sådär som det brukar vara när man träffar människor. En del gillar man, andra avskyr man, vissa bryr man sig inte ett skit om, en del blir man mer eller mindre kär i. Men detta faktum glöms ofta bort när man snackar borderline och personlighetsstörningar: Att alla är vi individer. Ettiketten borderline reducerar dig till just din personlighetsstörning, och speciellt till de mindre positiva sidorna av den. Vredesutbrotten och oförmågan till separationer brukar vara det som borderlinebrudar får slängt i ansiktet, som om det skulle vara det enda som de är.

Människor fokuserar på det negativa, och klumpar samman borderlinebabes till en homogen massa utan variation. Men faktum är att även om de alla lider av en gemensam personlighetsstörning är de inte ens så enkelt att de upplever denna personlighetsstörning på samma sätt. För vissa är det kanske tomheten som är värst, för andra är det de ständiga svägningarna, för tredje är det de disassociativa tankegångarna. Vissa hanterar separationsångesten med att gå in i ett känslokallt läge, medan andra skriker ut den på Ramberget under kalla vinternätter.

Men om man nu skall generalisera, vilket är så jävla lätt att göra eftersom hjärnan alltid skall klumpa ihop saker till kategorier för att kunna hantera informationsmassor, så kommer här vad jag upplever som gemensamma positiva sidor hos borderlinebrudar:

En borderlinebrud tar tag i saker och ting.
Konflikter må vara ofta förekommande, men de reds ut och smusslas inte undan som Svenssonpacket tycks ha som konstant hobby.
Borderlinebrudars korta tålamod gör henne till en drivande människa med stora ledaregenskaper. Hon ser till att saker och ting görs, och inte bara läggs på hög. Jobbigt för borderlinebruden, som därmed tar på sig alltför stort ansvar, men superbra för andra som ges struktur och vägledning.

En borderlinebrud är engagerad.
Vare sig det gäller förhållanden, politik eller hobbys är borderlinebruden in the game till 100 %. Hon är inte den som går med i Grön Ungdom för att gå på ett möte och sedan ta emot nyhetsbrevet. Istället är hon den som skall rädda världen, vilket är svårt som fan, men gör att saker och ting drivs framåt.
Pga borderlinebrudens svartvita tänkande är det också lätt för henne att se vad kärnan i ett problem egentligen är, istället för att vela fram och tillbaka. Straight to the core, och sedan är det dags att fundera ut vad lösningen är.

En borderlinebrud är medkännande.
Emotionellt instabila människor har ofta ett större medkännande för andra som mår dåligt. De vet själva hur ångesttoppar och kaos känns.
Borderlinebrudens förmåga till att överreagera gör också att hon har stor förståelse för andras vardagsirritation, tex över spårvagnar som går sönder, människor som stör etc.

En borderlinebrud har sett livets mörka sidor.
Inte att borderlinebrudar vill dö, eller har försökt ta livet av sig, eller vill skada sig själva. Men majoriteten av dem har någon form av självskadebeteende med sig i bagaget. Borderlinebruden vet helt enkelt hur det är att må så jävla dåligt att man vill skada sig själv. Detta leder till en annan syn på livet än vad den generaliserade andre** har, en syn som gör att borderlinebruden förstår vikten av de små sakerna i livet.
Borderlinebrudar förstår också att det inte alltid är yttre omständigheter som gör att man mår som man mår för tillfället. Ibland kommer ångest, självhat, tomhet etc. till synes helt utan anledning. De har därmed stor förståelse för "dåliga dagar".

En borderlinebrud sviker inte.
Tack vare borderlinebrudens rädsla för separation är borderlinebrudar vänner som ställer upp för dig. Så länge man själv vet sin plats, och inte utnyttjar borderlinebruden, är de lojala följeslagare som du kan lita på i vått och torrt. En borderlinebrud som vän kommer att finnas där för dig när du behöver henne. Tvärt emot vad som tros är borderlinebrudar inte supermanipulerande. Om du bara visar uppskattning för borderlinebruden, kommer hon inte att behöva vara annat än ärlig mot dig, eftersom hon känner sig säker i eran relation.

Det finns säkert många fler positiva sidor hos den generaliserade borderlinebruden. Så om någon har något att tillägga: kommentera gärna!

/Charlyene - troligtvis själv borderlinebrud

*Jag har, såvitt jag vet, aldrig träffat en borderlineman som har haft en diagnos. En del män jag har träffat har visat starka borderlinedrag, men eftersom jag inte skall sitta här och diagnosticera andra människor nöjjer jag mig med att skriva om dem som jag vet har fått diagnosen borderline.

**Den generaliserade andre är en sociologisk fackterm, så kanske är det inte snällt att använda den här. Men jag gillar den så mycket att jag inte kunde låta bli. I vanliga ordalag betyder den ungefär den stora massan, eller så som man upplever att majoritetssamhället är. Average Joe, Svensson-människor, jag tror ni fattar vad jag menar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: mana

tack! det här skall jag tvinga typ alla jag känner att läsa.

2008-08-02 @ 13:35:17
URL: http://manamonroe.blogg.se/
Postat av: chaos

Det här var det bästa jag läst på väldigt länge! Alla är bara såååå negativa när det gäller borderline, och det klart det är jättejobbigt att vara drabbad av, och det kan säkert vara jobbigt att leva med eller i närheten av en borderlinebrud (bra ord, det ska jag ta till mig :o)) men vi är faktiskt inte så hemska som vissa människor vill påskina. Dessutom är det vi själva som lider mest av att må som vi gör. Det är ju inte så att vi djävlas bara för att vi tycker det är kul. Faktum är att ångesten och den fruktansvärda smärtan i själen som man tvingas leva med som borderlinebrud gör att man ibland beter sig irrationellt och säkert kan uppfattas som en riktig bitch emellanåt. Men det enda vi vill är att få balans i livet, bli älskade för dom vi är och faktiskt för en gångs skull slippa stå på avgrundens rand.



Och förlåt alla borderlinebrudar för att jag nu tar mig friheten att tala för oss alla. :)

2008-08-02 @ 16:15:44
URL: http://chaos-borderline.blogspot.com
Postat av: Charlyene

Till chaos:



Tack för den vänliga kommentaren.



Efter att ha varit bästa vän med en bordelinebrud i 6 år, och ha träffat många andra, samt läst många bloggar skrivna av boderlinebrudar, tyckte jag det var dags för lite positiv uppmärksamhet. Det är väl förtjänat. :-)

2008-08-02 @ 17:08:00
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: Kjell

Fantastiskt bra skrivet. Ett inlägg att spara.

2008-08-03 @ 09:19:42
URL: http://www.weirdscience.se
Postat av: Charlyene

Tack Kjell!

2008-08-03 @ 09:57:54
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: stålis

fan vad fint! och sant!

2008-08-04 @ 23:20:12
URL: http://elinslillaarga.webblogg.se/
Postat av: Charlyene

Tack Stålis!

2008-08-05 @ 10:36:27
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: Pipi

Suveränt! Fick mig att känna mig mindre värdelös. Länkade i min blogg, hoppas det är okej!

http://plasticine.blogs.se/2008/08/06/bra-rutet-va-4553038

2008-08-16 @ 13:19:40
URL: http://plasticine.blogs.se
Postat av: Charlyene

Till Pipi:



Tack! Och klart att det är okej att du länkar.

2008-08-16 @ 13:53:20
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: Hell

Gud vad skönt att få öite påepping! TACK!!!!!

2008-08-25 @ 03:06:07
Postat av: Charlyene

Till Hell:



Varsågod! :-)

2008-08-25 @ 14:48:45
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: Ina

TACK som fan för det här! så bra, så sant, så vettigt!

är själv borderline, och håller helt med om att det nästan alltid fokuseras på det negativa, man glömmer bort vilka positiva konsekvenser en borderlinepersonlighet medför.

det här vill jag att så många andra som möjligt ska få ta del av, är det ok om jag sprider det?

2008-09-26 @ 14:03:02
URL: http://inanity.blogg.se/
Postat av: tini

tack... verklgen tack

2008-10-10 @ 17:07:41
Postat av: Whistler

Underbar och upplyftande text!

Tack!

2008-10-11 @ 19:43:01
URL: http://whistlersdagbok.blogspot.com/
Postat av: Linn

Tack för ett fint inlägg som kommer ligga som ett leende på mina läppar hela dagen. Du fick mig att känna mig stark, duktig och bra. <3 <3 <3

2008-10-12 @ 11:25:12
URL: http://linncoox.blogspot.com
Postat av: malinm

Jättebra inlägg!

2008-10-12 @ 11:35:38
URL: http://malinm.se
Postat av: Gisela Larsen

Mycket intressant och bra skrivet!



Själv kommer jag att ha ett litet föredrag på "Inre Rum" Gyllenkroken/Göteborg, i morgon (tisdag 14/10) och om det är ok så kommer jag att trycka upp "Om borderlinebrudar" för att,just som du skriver; påvisa det positiva då det är inför personer med borderline och deras anhöriga som jag kommer att tala. Naturligtvis tar jag med var jag hämtat inlägget, ditt Alias mm.



Tack på förhand från en som haft borderline....

2008-10-13 @ 20:39:16
Postat av: Millazz

så fantastiskt bra skrivet, snor lite av din text och lägger på min blogg. Fick det som du hade skrivit av en tjej i min DBT-grupp förra veckan, så jag har det hemma på papper med. Mvh Milla

2008-10-29 @ 18:02:26
URL: http://millazz.blogspot.com
Postat av: Anonym

Borderline-människor borde skjutas!!! FY FAN!!! Jag hatar er, erja jävla avskum!!!!!!

2008-12-12 @ 16:26:07
Postat av: Jessie.

Åh, du är underbar alltså.

Anonym - shut the fuck up. Du vet ingenting så säg inget för du vet inte sanningen.

2013-01-09 @ 00:09:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0