Skillnaden mellan kroppslig och psykisk sjukdom är så uppenbar ibland

För att distrahera mig från sjukdom och omvärld gräver jag ner mig i böckernas värld. (Jag förstår inte varför det är så mycket enklare för mig att läsa när jag har feber. Kan det vara så att feber gör mig lugn?) I Diagnosens Makt - Om Kunskap, Pengar och Lidande av Gunilla Hallerstedt (red.) hittar jag ett textstycke som kan vara värt att fundera över. Det är taget ur kapitlet Vad styr behandlingsutbudet vid psykiskt lidande? av Sigmund Soback, ett kapitel som resonerar kring problemen med att låta det kapitalistiska marknadssystemet styra vården.

"Beställarnas föreställningar om att kunna spara med hjälp av detaljerade beställningar har lett till att beställningarna till psykiatrin numera innehåller sådant som att ett visst antal timmar av en viss sorts behandling beställs. Producenten/vårdgivaren ställs inför dilemmat att när timmarna är använda och det klommer ännu en patient som bedöms behöva just denna behandling, så måste patienten erbjudas en annan behandling eller avvisas. Detta kan jämföras med att patienten med en försliten höftled erbjuds en knäoperation istället, eftersom höftledsoperationerna är slut men inte knäoperationerna. Inom psykiatrin förekommer dessa ställningstaganden dagligen. 'Vi har inga resurser för psykoterapi men du kan få medicin istället.' 'Slutenvårdsplatserna är slut, kom igenom tre månader (om du lever).' Beställarna har också börjat att i sina beställningar begränsa tiden för redan påbörjade behandlingar. Detta innebär att de patienter som har lyckats ta sig igenom nålsögat och har fått påbörja en psykoterapeutisk behandling skall avsluta densamma, inte när de och behandlaren är överens om detta, utan när patienten har förbrukat det antal behandlingstimmar som de har fått sig tilldelad av beställaren. Tänk om man sa till diabetespatienter: 'Tyvärr kan vi inte fortsätta att behandla din diabetes. eftersom du redan har fått behandling i tre år." (min kursivering)

/Charlyene - som nästan önskar att hon hade cancer istället

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0