Lite läsning att roa mig med

Posten kom tillslut, men det var bara reklam som damp ner i lådan, så jag orkade inte stanna kvar hemma. Jag följde med Frugan in till stan, käkade vegetarisk sushi till frukost och knatade sedan i ösregnet bort till biblioteket. Det tog 20 minuters väntan i kö och en massa strul i kassan för att få ett nytt lånekort (det gamla är borttappat), men tillsist fick jag det och tog mig upp en våning. Idag är det "hitta böcker om psykiatri"-dagen.

Jag lånade:
Inside a cutter's mind - Understanding and helping those who self-injure av Jerusha Clark och Earl Henslin
Panikboken - En berättelse om borderline av Kaj Hedman
Diagnosens makt - Om kunskap, pengar och lidande av Gunilla Hallerstedt (red.)
En bok om borderline av Clarence Crafoord

Någon som har läst någon av dessa?


Nu kollade jag visserligen inte så noga, men av de böcker som fanns inne verkade det som om alla böcker om borderline var skrivna under 1990-talet. Är inte det konstigt? Borde det inte ha kommit någon sedan dess? En bok om borderline kom t.ex ut 1986, och det är ju för fasen 22 år sedan!

Någon som vet? Någon som har några tips på bra böcker om borderline att läsa? Någon som har några tips på böcker om borderline som bör brännas?

/Charlyene - som tycker att bokbål inte alltid är en dålig idé

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: I STILL BITE

Snacka om att det suger när man inte hittar nyare böcker om det ämne man är intresserad av.. det har ju hänt rätt mycket [och samtidigt väldigt lite] inom psykvården på 22 år.



Men vad gäller böcker om borderline finns det väl ett antal på engelska som skall vara bra. Sänder på tusen kanaler, till exempel. Skriven av Mikaela Aspelin.

2008-08-04 @ 17:35:15
URL: http://istillbite.blogg.se/
Postat av: I STILL BITE

Den är inte på engelska iofs, ser att det blev en lite konstig mening det där. >_<

2008-08-04 @ 17:36:13
URL: http://istillbite.blogg.se/
Postat av: Charlyene

Jag har också hört om den. Men är inte den mer som en sjukdomsbiografi? Inte för att det är något fel i det, men jag var snarare nyfiken på hur psykiatrin uppfattar borderlinedrabbade.



Men jag får väl helt enkelt leta vidare. Jag tog ju bara en snabbtitt på det som fanns inne nu.



Och jag kan ju hålla med om att både lite och mycket har hänt inom psykiatrin på 22 år. Tyvärr...

2008-08-04 @ 20:23:25
URL: http://charlyene.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0