Borders and boundries

Egentligen borde jag ha läst psykologi istället för sociologi. Eller kanske snarare & mer korrekt: jag borde ha kombinerat sociologin med psykologi. Och slängt in lite socialpsykologi bara för att vara säker. Okej, jag vet: Man kan inte veta allt. Fast jag VILL veta allt. Speciellt om människans beteenden, för jag förstår verkligen inte andra människor. Å andra sidan förstår jag inte heller mig själv, så i slutändan är jag mest av allt bara förvirrad.

Men det är såhär; att mitt intresse område ligger inom skapandet av kategoriseringar och gränsdragningar. Detta är två ämnen som är nära sammanlänkade. För man kan inte kategorisera utan att dra en gräns för vad som skall finnas i kategorin och vad som skall finnas utanför. Men gränserna i sig är intressanta, för de kan vara av olika typ och styrka.

Ett exempel är lagar. De är (numera) skriftliga dokument som drar upp gränser för vad som är tillåtet och inte. Naturligtvis förändras de över tid, och är ibland kulturspecifika. Lagar specificerar också straff, eller egentligen hur grovt brottet anses. Därför är det strängare straff för stöld än för snatteri, då det förstnämnda anses grövre. Men i det medeltida Sverige (som då egentligen inte fanns) ansågs stöld värre än mord, och bestraffades därför mer strängt. Vi anser det befängt idag, eftersom vår syn på människan och hennes värde har förändrats.

Men gränser finns inte alltid nedskrivna. Ändå tycks de utbredda bland den stora befolkningen. Hur skapas dessa gränser, och dess påföljande kategorier? Och varför är det inte fler som ifrågasätter dessa?

Vi använder dagligen tal som skall representera kategorier, utan att specificera vad dessa kategorier egentligen innebär. Som exempel: Sex. Många människor pratar om sex, många människor har sex, många människor vet vad sex är. Men hur specificerar man vad som är en sexuell handling? Var drar vi gränsen mellan vad som är sex och vad som är allt annat? En smekning över armen, är det sex? Eller krävs det att kläder skall åka av och att genetalier är inblandade? Är det kanske så, att en handling blir sexuell om den som utför handlingen avser den vara sexuell? Eller är den sexuell om mottagare/mottagare anser den vara sexuell? Vem bestämmer?

Jag förstår att vi inte kan ifrågasätta alla kategorier som är skapade, normerade och självklara. Men varför diskuteras inte detta mer? Kategorier tycks bara anses vara problematiska när de innehåller diskriminering, men eftersom alla kategorier kräver uteslutning, är det inte dags att börja fråga oss detta: Hur skapas egentligen kategorier?

/Charlyene - förvirrad

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: moi

hej gumman, jag har inte kollat bloggar/bloggat på ett tag nu för jag har haft en held del andra saker att göra och jag har inte varit mig själv så jag har tagit bloggandet i sista hand om man säger så, :/. men nu är jag tillbaka och redo för att kliva in i bloggandetsland igen :)!

kram!

2008-08-24 @ 12:32:48
URL: http://raspberrysmile.blogg.se/
Postat av: Charlyene

Till moi:



Du är alltid välkommen!

2008-08-24 @ 12:47:51
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: Fjärilen

Gah! Dina inlägg ger mig så många tankar! Ska försöka återkomme då jag fått någorlunda struktur på dom.

2008-08-24 @ 12:55:59
URL: http://psykfallet.blogg.se/
Postat av: Charlyene

Till Fjärilen:



Du är alltid välkommen med tankar/funderingar/reflektioner etc., och de behöver inte alls vara strukturerade. Jag har själv ingen vidare struktur när jag skriver, jag bara klämmer ur mig det som finns i hjärnan. Men detta är ett ämne som jag är starkt fascinerad av, så jag vill gärna höra vad andra tänker och tycker kring det. Så skriv, skriv, skriv!!! :-)

2008-08-24 @ 13:07:10
URL: http://charlyene.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0