Byråkratins fasor

När jag igår sjukskrev mig fick jag syn på nyheter på Försäkringskassans hemsida. Där kan man bland annat läsa att "Försäkringskassan börjar använda det försäkringsmedicinska beslutsstödet i sitt arbete". Detta innebär, i korthet, att Socialstyrelsen har framtagit riktlinjer för hur länge man skall vara sjukskriven vid olika sjukdomar. Om läkaren vill sjukskriva en patient längre än så måste en motivering ges.

Är det bara jag som tycker att något är snett när en läkare inte längre anses kapabel att själv avgöra hur länge patienten behöver vara sjukskriven? Och att det finns stora risker för att människor kommer att hamna i kläm pga att Försäkringskassan kommer att hänvisa till detta beslutsstöd för att neka människor sjukskrivning?

Byråkrati kan vara något positivt. Det innebär (eller skall iaf i teorin) att människor behandlas lika. Men när människor borde bedömas utifrån individen, finns stora risker för att byråkratin snarare stjälper än hjälper.

Socialstyrelsen försöker att värja sig från denna typen av kritik, då de har gett ut en broschyr, som kan läsas här. Där skryts det vitt och brett om att den individuella bedömningen fortfarande är lika viktig. Bullshit, I say.
Låt läkarna, dvs den personal som har medicinsk kompetens att bedöma en patients arbetsförmåga, sjukskriva så som de anser nödvändigt. Inget annat skall spela någon roll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0