Är/Bör/Blir/Vara/Vem

Vi har väl alla upplevt den, mer eller mindre, - ångesten över vad man faktiskt skall bli i sitt liv. Som om man inte är något om man inte är sitt jobb. Jag är studerande, jag är polis, jag är sjuksköterska, jag är systemvetare... Eller vad det nu kan vara...

Eller?

Är det faktiskt inte så att ens roller är så många fler än så?

Jag är inte bara studerande, jag är dotter, syster, vän, fru.... Och tusen andra saker. Men de verkar liksom inte räknas lika mycket. De är inte viktiga. Ens sysselsättning är ens jobb är ens liv.

Eller?

Snart tar jag min kandidatexamen. Kanske borde jag bestämma mig om framtiden. Ångesten kommer och går o vågor. Ena stunden är allt glasklart, andra stunden är det inte alls lika klart men ändå inga problem (det ordnar sig), tredje studen stirrar jag ut genom fönstret och känner hur ett mellanstort monster har slagit klorna i mitt bröst.

Dessa tankar kommer varje vår och varje höst, i övergångsperioderna. Höstdagjämningen är här och snart förbi, det borde finnas en balans, men inte i mitt liv.

Den här gången har ångesten över livet resulterat i det som brukar lite lustigt kallas för en existentiell ångest.  Vem är jag egentligen?

Och jag inser att jag faktiskt inte känner mig själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0