Utveckling?

Jag vet inte om jag tror på utveckling. Det är i vilket fall som helst ett problematiskt begrepp. Så som det används i dag tycks det inte bara syfta till att saker ändras, utan också att de blir bättre. Och kan man verkligen säga det? Kan vi påstå att samhället idag är bättre än det var för, säg, 2000 år sedan? Visst finns det saker som onekligen är bättre idag - spädbarnsdödligheten är längre, de medicinska framstegen stora, den absoluta fattigdomen har minskat etc. - men hur är det med helheten? Hur mäter man utveckling? Genom hur lyckliga människor är; hur nöjda de är med sina liv? Det är en oerhört subjektiv utgångspunkt. Men hur annars skall det mätas? I rent kvantitativa termer, så som liberalerna och liberalisterna gör?

Kanske är ämnet för stort. Men även när man talar om personlig utveckling (detta modebegrepp som tycks cirkulera kring oss alla som en självklarhet) är begreppet problematiskt. Jag har mer kunskap och information i mig idag än jag hade för, låt oss säga, 4 år sedan, innan jag hade påbörjat min akademiska "karriär" (i januari tar jag min första akademiska examen, genom en kandidatexamen i beteendevetenskap med huvudinriktning sociologi kombinerat med historia och pedagogik). Men är jag "bättre" för det? Är kunskap något bra, eller är det egentligen värdeneutralt - trots att det inte ses så idag?

Att ackumulera, lägga saker på hög, ses idag som något positivt. Mer kunskap, mer information (mer pengar?)... Är det en självklarhet? Vad hände med det som ses som "mjuk upplysning", dvs mer kvalitativa värden som etik och moral, rättigheter osv...? Kan man mäta sådant? Visst kan man jämföra... Sverige är mer demokratiskt än Burma.... Men vad betyder det?

Är personlig utveckling något som kommer automatiskt när vi går genom livet, eller är det möjligt att stagnera - ja, kanske till och med gå bakåt? Jag tror det.

Inga slutsatser publiceras här, främst för att jag inte har några klara svar. Jag bara undrar: vad är egentligen utveckling?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0