Boktokig

I mitt tillstånd (dvs på väg ur en depression, vilket jag hoppas att jag är) är det viktigt att göra upp planer. Inte stora planer, inte krångliga planer, inte planer som ligger och stör om nätterna (som tex att skriva klart tentan, eller läsa den där kurslitteraturen som gör ont i mig varje gång jag ser den). Inte planer som inte går att genomföra, inte planer som får mig att drömma mig bort bara för att sedan vakna upp i verklignheten. Utan små planer, trevliga planer, genomför bara planer. Planer som får mig att mysa lite och gilla vardagen. Planer som får mig att vilja vakna upp imorgon också.

Så jag har gjort en plan för imorgon. Den innebär (i korta drag): Vakna, äta frukost. Röka för många cigaretter, duscha, klä på mig. Gå till biblioteket och lämna tillbaka böckerna som jag har lånat. Gå till en bokhandel för att köpa nya böcker. Gå hem med mina nya älsklingar. Köpa mjölk och kaffefilter. Sätta mig en med kopp nybryggt kaffe med mjölk i och gå igenom de böcker som står i min bokhylla.

Det är nämligen så att jag har ett projekt: Läsa alla böcker i min bokhylla och skriva en recension av varje. idag tittade jag i bokhyllan och insåg att jag har läst 99% av alla de böcker som finns där, men har MASSA recensioner kvar att skriva.

Jag är en bokmal, jag vet. Jag grät många nätter när jag insåg i höstas att jag hade tappat min "mojo", min förmåga att läsa i timtal utan att bry mig om omvärlden. Min bokhylla innehåller 267 böcker för tillfället, om man inte räknar atlaser och uppslagsverk och lite annat (tex körkortsboken). Av dessa har jag skrivit recension av ca 190. Och det finns kanske 5 som jag aldrig har läst. Detta skall ändras. Jag skall skriva en recension av alla de som jag har läst, varsamt ställa dem på sin plats i hyllan och inse att jag behöver fler böcker.

Jag älskar de flesta av dem. Inte alla, men de flesta. Vissa har jag alrig läst ut - antingen för att de har varit för jobbiga eller för tråkiga. Vissa har jag läst om massor av gånger. Vissa har jag läst en gång, men tänker aldrig läsa igen. Men jag kan aldrig göra mig av med dem.

Så böcker är mitt projekt imorgon. Jag önskar att jag kunde sova nu så att jag kan vakna upp till denna underbara dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0