The house is on fire

OCD, eller tvångssyndrom som det heter på svenska, är ganska vanligt, har jag hört. Nu funderar jag på om man kan få sig själv att utveckla det. Om så, då är jag på god väg. Iofs är det svårt att veta vad som är orsak och verkan, men de hära fixa idéerna som finns i mitt huvud - det är ju inte direkt så att jag slår bort dem och tänker att det är jättelöjligt.

Mitt senaste påhitt är att varje gång jag åker spårvagnen hem så funderar jag på om mitt hus har brunnit ner. Jag känner hur hjärtat baknar lite fortare när jag tar mig upp för backen, och det beror inte enbart på ansträgningen och att jag har usel kondition. Nej, jag funderar verkligen på det...

Varför skulle då mitt hus brinna ner? För att jag inte stängt av plattången. Såklart... Eller rättare sagt, jag tror mig inte ha stängt av den. Även om jag inte har använt den på flera dagar måste jag kolla den innan jag går hemifrån. Och även om jag kollar den innan jag går hemifrån är jag ändå övertygad om att jag har glömt det när jag åker hem.

Det här börjar bli jobbigt. Hur kommer man ur det här?

Kommentarer
Postat av: Emma

Gör ett test på www.ananke.org om du verkligen är orolig.

2008-01-03 @ 17:44:23
URL: http://dermatillomaninochslutandet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0