Det krävs mod för att leva

Det krävs mod för att leva, sägs det. Men varför är det så? Och är det ens sant. Jag vet många fega människor. Människor som inte vågar säga till sina vänner att vännerna har fel. Människor som inte vågar ta en konflikt, för att de är rädda för att inte vara omtyckta. Människor som inte vågar söka en utbildning, inte vågar söka nytt jobb. Människor som inte vågar göra val. Människor som är rätt och slätt fega.

Jag skulle snarare vilja säga att det krävs mod för att leva rätt. Det krävs mod för att tänka utanför lådan, mod för att säga det man tänker och mod för att säga "jag vet inte". Vi lever i en värld där allting ska vara svart eller vitt, där alla skall ha benhårda principer och aldrig låta sig förledas. Men det är inte så. Världen är en gråzon där det som var rätt igår är fel idag.

Människor som inte funderar, som inte resonerar, som inte kritiserar, som inte ifrågasätter - de är fega. Människor som bara lunkar på i sitt liv utan att stanna upp och fundera över deras egen plats i världen - de gömmer sig. Kanske inte medvetet, kanske inte med rädsla i bröstet och absolut inte för att de är tvungna. De bara gör det, för ingen ifrågasätter dem. MEN JAG IFRÅGASÄTTER DEM!!!

Jag säger inte att man alltid måste ha rätt, jag säger inte att man inte får ändra sig, tvärtom! Att kunna lyssna på andras resonemang och inse att man själv har fel - det är att utvecklas. Jag säger inte heller att man skall kritisera allting eller att man måste kämpa varje sekund av sitt liv. Men om man aldrig frågar sig själv: Vad gör jag här? Om man aldrig frågar sig själv detta och försöker finna ett svar - då kan man lika gärna vara död i mina ögon. Då har man förlorat sin mänsklighet.

Kommentarer
Postat av: eeelin

Du är a pain in the ass men jag tycker om dig i alla fall! ;)

2006-10-31 @ 22:36:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0