Val, val och åter val

Återigen strålande sol. Jag tänker att jag borde vara ute (lite senare på dagen, alltså i just i skrivande stund, eftersom det fortfarande är en halv minusgrad ute), men inser att jag har en tenta att skriva. 7 sidor text skall produceras som om det vore en essä (vilket det i viss mening också är, eftersom essä betyder försök), men vi har fått strikta regler kring formalia. Inte lika strikt är frågorna. Vi kan välja mellan att antingen skriva om ett utav fyra teman, eller att välja att besvara frågor kring tre områden där man inom varje område kan välja en av tre frågor. Krångligt? Inte när man ser det framför sig.

Men existentialismens ångest kommer sakta krypande. Varje val du gör får konsekvenser, även om de inte väljer för det är ett val i sig. Politik eller ekonomi, kultur eller sociala rörelser, narrativt eller strikt faktamässigt.

I övrigt har jag i mitt personliga liv utnämt detta till det svenska språkets år, dvs detta år (vad som är kvar av det), skall jag ägna mig åt att förbättra mina kunskaper i svenska. Jag skall börja med mitt något trista ordförråd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0