Stephen Fry and the Gutenberg Press

Det är kväll och jag sitter ensam med tända ljus. Tiden fördrivs med diverse nedladdade TV-program, nu senast Stephen Fry and the Gutenberg Press. Jag har en viss förkärlek för Stephen Fry, inte bara för att jag tycker att han är rolig och en inte alls dålig skådespelare, utan för också för att han är bipolär. Ja, jag erkänner - psykisk sjukdom gör att jag tycker att människor är mer intressanta. Utan psykisk problematik dömer jag ofta ut människor som tråkiga. Småtänkt, men sant.

Men jag tittar inte på BBC:s produktion enbart för att det är Stephen Fry, utan också för innehållets skull. Gutenberg uppfann och producerade, som ni alla vet, den första tryckpressen. En revolution i bokens värld, som fick oanade konsekvenser. Skrivkonst är mer eller mindre nödvändigt för att ett samhälle inte skall stå still, för det är så mycket mer effektivt att föra vidare kunskap i skriven (och därmed oförändrad) snarare än muntlig form. Tryckpressen var det första steget till att spida kunskap till allmänheten. Utan tryckpress skulle jag aldrig ha haft råd att läsa alla de böcker jag har läst, och jag skulle förmodligen aldrig ha lärt mig varken läsa eller skriva. Inte för att Gutenbergs press automatiskt gav kunskap till massorna, men det var ett nödvändigt steg.

Så jag känner en smula tacksamhet ikväll över att jag inte lever på medeltiden. En smula tacksamhet över att jag lever i en tidsålder där böcker är överkomliga och väl spridda. En smula tacksamhet över att jag både kan läsa andras ord och skriva ner egna. En smula tacksam över att Gutenberg revolutionerade bokkonsten.

/Charlyene - tacksam

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0