Jakten på sannningen

Tillägnad mig själv och alla andra som söker, men inte vet hur


Du säger att du söker den fasta sanningen,
men i din själ finns enbart vilsenhet.
Hur skall du kunna motta sanningen om du är tom?
Den knackar på din dörr i vargtimmen, men du vänder dig om och sover vidare;
du orkar aldrig möta den ansikte mot ansikte, utan enbart i dina drömmar.

Du skriker från ödsliga hustak: "Jag vill ge världen till den som intet har",
men dina händer är fattiga.
Hur skall du kunna ge när du själv ingenting har?
Allt du har givits kastar du bort eller gömmer.

Guldet du en gång fann ligger nu undanstoppat i byrålådan
bland papperslappar och trasiga kaffekoppar.
Så du rensar bland ord och mening, men finner enbart skärvor.

Och du tror att ditt sanna jag finns i smärtan.
Du tillber den varje kväll bland högar av ord
någon annan har inpräntat på insidan av dina ögonlock.
Hur skall du kunna finna sanningen om allt du talar är det som du har lärt dig att upprepa?

Hur skall du kunna leva om du aldrig stannar upp och låter ditt eget liv vila i din egen famn?
Du tror att du bryter murar och korsar gränser, men i din jakt går du i cirklar.
Har du någonsin öppat ögonen och stirrat in i livet istället för döden?

Du skriker ord varje dag i hopp om att någon skall lyssna.
Vet du inte att sanningen finns i tystnaden?

Du letar bland stjärnor och den dundrande musiken, men när allt är tyst och tomt,
vågar du blicka in i dig själv och säga:
"Detta är jag."?

/Charlyene - sökande

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: puffan78

Åååh, så otroligt vackert skrivit!!! Och jag känner igen mig, och jag känner smärtan och ja, du berör med dina ord...



Hoppas jag får citera dikten i min blogg, givetvis med tydlig källa (säg till annars, så plockas den bort direkt, men antar att det inte gör något med lite gratisreklam...?)!!! Det här är ju helt otroligt!



TACK!

2008-10-22 @ 14:51:20
URL: http://osynligt.blogspot.com
Postat av: linda

Gud så vackert!

2008-10-22 @ 20:46:22
URL: http://angelinside.blogg.se/
Postat av: Charlyene

Till Linda:



Tack så mycket!

2008-10-23 @ 08:45:39
URL: http://charlyene.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0