Hur kan religiös propaganda tillåtas?

När posten kommer dimper en tidning ner i brevlådan. "Amos - störst på livsfrågor" står det på framsidan. Nej, jag har inte beställt den. Detta är en gruppförsändelse till hushåll, som kommer trots att jag har en lapp stor som ett A5 sittande på dörren: "INGEN REKLAM, TACK!!!".

För det första undrar jag såhär: Hur kan någon tidning vara störst på livsfrågor? Är det störst bland tidningar eller i allmänhet som gäller för att detta epitet skall få pryda framsidan? Och jag undrar verkligen vad som är en livsfråga. För framsidan ger inga svar. Rubrikerna lyder:
"SKIT I HEMMET! - Så blir du först med de blivande trenderna",
"'Hellre ensam än tom' Eva Dahlgren",
"PINSAM GUDSTRO - Jag ber helst för mig själv" samt
"HET  Tommas Alfredson är Sveriges mest jagade regissör. Han sätter skräck i publiken."

Jaha, tänker jag. Och orkar inte ens öppna skiten. Jag är inte religiös och jag vill verkligen, verkligen, verkligen inte prackas på massa kristen skit medan jag inmundigar mitt morgonkaffe. Det här är inte "livsfrågor", det är svammel blandat med kristen propaganda. När tidningarna börjar ge ut "Gudstro for dummies" vägrar jag lyssna. Och det är precis vad "Amos" gör, på sidan 12, den sida som råkar komma upp när jag "tappar" tidningen i papperskorgen.

OM jag vore kristen (hela min kropp äcklas vid tanken, men...) så skulle jag ALDRIG kunna tycka "Amos" vara ett bra instrument för att sprida min tro. Det är en förlöjligande liten sammanställningen för ett folk som knappt tycks kunna läsa. Och nu, när jag INTE är kristen, tycker jag det är vidigt att det är självklart att religiöst propaganda skall få dimpa ner i var och varannans brevlåda. Det är slöseri med papper och det är slöseri med tid. Tänk om satanister började dela ut deras propaganda titt som tätt? Skulle allmänheten tycka det vara okej? Troligtvis inte. Så varför är det okej med kristen skit? Visst, kristet sekulariserat land - I get it. Men det är fortfarande inte okej.

/Charlyene - följer Gramsci och definierar "common sense" inte som "good sense" utan som "sense of the common" (Och jag hoppas, hoppas, hoppas att jag aldrig blir en del av "the moral majority"!!!)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Linlin

Jag ÄR religiös (inte kristen) och jag hatar när folk ska pracka på mig sin jävla religion. Jag tror på mitt, du tror på ditt och så är det med den saken.

2008-10-17 @ 12:39:06
URL: http://bokstavsbarnsomvuxen.blogspot.com
Postat av: Charlyene

Till Linlin:



Det skall inte stickas under en stol med att jag har starka åsikter om religion, och jag tar gärna diskussioner om det. Med jag slänger inte min ateism i ansiktet på människor, så varför skall de slänga sin religion i ansiktet på mig? Det är dessutom helt sjukt att det är okej att göra det om en är kristen, men tillhör en någon annan religion (eller är ateist) så är det helt plötsligt fel... Snacka om dubbelmoral!

2008-10-17 @ 18:00:04
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: dagsspan

Fast ibland har dom rätt roliga saker dom lottar ut. Man man ju alltid använda tidningspappret till fönsterputs också.

2008-10-18 @ 12:53:19
URL: http://dagsspan.blogg.se/
Postat av: Charlyene

Till dagsspan:



Fast jag tycker att de tidningarna hade kunnat fungera bättre som levande träd, faktiskt...

2008-10-18 @ 17:39:03
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: Bella

Jag har alltid irriterat mig på den tidningen..

2008-10-18 @ 19:52:24
URL: http://grymmabella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0