Om drömmar

Jag vet inte riktigt när jag tänkte det för första gången, men det är många år sedan nu. Och under alla dessa år har tanken då och då kommit upp i mitt huvud, stannat ett tag och sedan sakta försvunnit. Vad var tanken? Att jag skall bli författare.

Det är viktigt att drömma. Det är viktigt att ha något att sträva efter. Men drömmar får aldrig vara helt ouppnåeliga, för då slutar en tillsist att sträva efter dem. En måste kunna fånga en dröm, även om det ibland är otroligt svårt. Hur hur skiljer en mellan det otroligt svåra och det ouppnåeliga?

Min dröm, att bli författare, kommer förmodligen aldrig att uppfyllas. För jag klarar inte av att avsluta saker. Och att skriva en bok är just en sådan sak där uthållighet och avslutande är jäkligt viktigt.

Så jag tror att jag skall lägga min dröm åt sidan. Den känns alltmer ouppnåelig. Om jag inte redan har skrivit en bok, inte ens skrivit klart ett första utkast, vad finns det som säger att det kommer att ske i framtiden?

Men då betyder det att jag inte har några drömmar kvar. Överhuvudtaget. Går det att leva så? Jag får väl se.

/Charlyene - utan drömmar

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: mana

jag har drömt om att bli författare så långe jag kan minnas. jag suger på att avsluta saker och har ofta (alldeles för ofta för att jag ska våga tänka efter ordentligt) börjat på böcker och sen bara slutat. men nu, för första gången nånsin, verkar jag ha fått in... flytet. flyt kanske är fel ord, för det flyter knappast när jag skriver, men det går väldigt bra. jag är snart uppe i 30.000 ord och jag kan knappt tro att det är sant fan.

det jag ville ha sagt är att: kan jag skriva klart en bok, så klarar du det med :) det kanske bara tar lite tid.

2008-11-15 @ 23:28:48
URL: http://iwokeupdeadtoday.blogg.se/
Postat av: Charlyene

Till mana:



Jag är imponerad. Får jag fråga vad du skriver om?



Kanske är det så att jag kommer att en dag lyckas. Men ser verkligen inte hur det ska gå till...

2008-11-16 @ 10:17:06
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: mana

jag skriver en bok om min kusin. fiktiv. fyra-fem år fram i tiden. det var meningen att det skulle bli en present till henne, för att visa min uppskattning, men såklart kunde jag inte hålla käften om det.

2008-11-19 @ 02:03:56
URL: http://iwokeupdeadtoday.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0