EEG och bilder på insidan av mina ögonlock

Detta är vädret i Göteborg just nu: Ca 5 grader plus, det blåser 15 m/s och spöregnar! Snacka om att jag inte var lycklig när jag vaknade kvart i sex imorse. Det tog inte många minuter utanför dörren innan jag var genomkall, och jag har inte blivit varm än. (Av någon anledning tappar jag känseln i ett litet område i min vänster tumme varje gång jag blir kall - fattar inte riktigt vad det handlar om...)

Jag gjorde mitt EEG idag. Det var ganska jobbigt faktiskt. Först ligga still i 15 minuter och försöka slappna av, öppna ögonen när jag blev tillsagd (ca var tredje minut) och sedan blunda igen. Sedan fick jag hyperventilera i 3 minuter, vilket var extremt jobbigt och fick mina fötter att börja kännas konstiga, det stack i dem som om de var på väg att domna bort, och allting bara snurrade. Tillsist fick jag blunda medan en lampa blinkade framför mig. Innanför mina ögonlock såg det ut ungefär som konstiga kuber och cirklar, och när lampan blinkade tillräckligt fort såg det ut som bilder av fraktaler.





Det var ganska obehagligt i början med lampan som blinkade, jag kunde inte undgå att bli totalt snurrig och tänka "shit - tänk om jag har epilepsi och får ett anfall nu!". Men jag kan nog, efter detta, känna mig ganska så säker på att jag inte har epilepsi. En sak mindre att vara hypokondrisk om. Tjohej!

Nu skall jag tillbringa de närmaste timmarna med att värma upp min stelfrusna kropp (det var i övrigt iskallt inne i undersökningsrummet) genom blåbärste och ett varmt bad. För inte blev jag varmare av att åka från sjukhuset och hem igen. Det blåste precis lika mycket, regnade precis lika mycket och temperaturen hade inte stigt med ens en halv grad från det att jag lämnade mitt hem tills att jag kom hem igen.

Jag känner mig faktiskt ganska frusen och ynklig just nu.

/Charlyene - inte på topp, men det får gå ändå


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: puffan78

Skönt att det gick bra även om du blev frusen...



Själv har jag också genomgått några EEG och också varit utsatt för dessa blinkande lampor. Jag såg också en massa mönster vill jag lova. Jag fick dock inget EP-anfall trots att jag har epilepsi (inte så svår sådan dock).



Får man undra lite försiktigt varför du gjorde EEG? Kanske har du skrivit om det, jag vet inte. Jag har isf missat det.



Kram!

2008-11-18 @ 19:53:46
URL: http://osynligt.blogspot.com
Postat av: Charlyene

Till puffan:



Tur att du inte fick ett anfall. Känns konstigt dock att de utsatte dig för massa blinkande lampor om de visste om att du har epilepsi...



Varför jag gjorde det? För att kolla så att min hjärna fungerar som den skall. :-) Gjorde en hjärnröntgen igår och så EEG:t idag. De vill väl mest kolla att allt är okej, och det är även första steget i att utredas för Aspergers och ADHD, även om jag i nuläget inte vet om de utredningarna kommer att göras... Min förra läkare ordinerade det, men min nuvarande läkare har inte sagt ett pip om det. Så vi får väl se...



Men som sagt, mest en koll för att se att allting såg ut som det skall.



Får en fråga varför du gjorde dina EEG?

2008-11-18 @ 20:05:33
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: puffan78

De visste inte att jag hade epilepsi då. Det visade sig efter flera EEG och en hjärnröntgen (som var skitläskig!). Att jag gjorde testerna berodde på upprepade epileptiska anfall. Nu har jag fått en medicin som fungerar jättebra och har inte haft anfall på ett tag.



I vilket fall som helst så är det ju skönt att de kollar upp både mig och dig. Jag hoppas att det kan leda till bra hjälp för dig, precis som det gjorde för mig.



:)

2008-11-18 @ 20:50:00
URL: http://osynligt.blogspot.com
Postat av: Charlyene

Till puffan:



Tack, det hoppas jag med. :-)

2008-11-18 @ 21:13:49
URL: http://charlyene.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0