Återhämtning

Morgonens stress har klingat av, men jag är utmattad. Drained är ett bra ord utan något utmärkt svensk motsvarighet. Paniken tog den lilla kraft jag hade och nu skakar jag bara av att sitta vid datorn en liten stund.

Så jag misstänker att detta är vad jag kommer att göra idag...



...ligga i min säng, under täcket, och stirra rakt fram.

Jag tror att många friska människor har svårt att förstå just detta: hur utmattande det är att kastas runt i känslornas torktumlare. Hur utmattande bara några minuter av kaos kan vara. Att det inte går att bara "skaka av sig det" (förhatligt uttryck i övrigt), för efteråt är en tömd - utan ork. En panikattack är inte bara en panikattack, iallafall inte för mig och andra jag känner som lider av detta vidriga fenomen, utan det är något som kan kullkasta en hel dag.

Att försöka "rycka upp sig" (ännu ett förhatligt uttryck) är en omöjlighet, för kraftansträngningen att försöka göra något mer än att vila är som att springa tills en kräks av överansträngning, få fem minuters vila och sedan tvingas till språng igen.

Återhämtningen måste få ta tid. Annars blir det än värre, både att en blir helt slut och får mindre motståndskraft. Men också tanken nästa gång paniken dyker upp att inte få en chans att återhämta sig.

Så jag låter det ta tid.

/Charlyene - med tiden i förvar

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Linlin

Jag använder ordet "trött" när jag känner så här, vilket folk ALLTID tar som "lat". Att jag ligger i sängen för att jag tycker att det är skönare än att ha ett normalt fucking liv.

2008-11-19 @ 15:11:02
URL: http://bokstavsbarnsomvuxen.blogspot.com
Postat av: Charlyene

Till Linlin:



Lat är ett förjävligt ord. Jag har inte valt att bli uttröttad av panikattacker, det finns faktiskt saker som jag hellre skulle vilja göra.

2008-11-19 @ 15:49:47
URL: http://charlyene.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0