Om klasshat

Jag läser Proletärbella's blogginlägg om klasshat. Och jag kan inte annat än att hålla med. Hur kan man överhuvudtaget låta bli att hata de som utnyttjar andra?

Ofta poängteras det för mig att jag står på "fel sida" för att kunna utverka en riktig klasskamp/ett riktigt klasshat, då jag är uppvuxen i den ljumna medelklassen. Men klass, förutom att vara en ekonomisk realitet, har också en subjektiv dimension, där värderingar och sociala normer spelar stor roll.

Men eftersom det är förtrycket som hatas, och inte individer, måste det vara en realitet att jag inte kan vända på pappret och se den andra sidan?

Dessutom: Innebär inte den logik som säger att endast den som har upplevt något kan kämpa mot det, att alla som aldrig har blivit våldtagna inte kan avsky våldtäkter och våldtäktsmän? Att etniska svenskar aldrig kan anse att det finns ett strukturellt förtryck mot invandrade? Listan kan göras lång, men du förstår säkert poängen.

Men oavsett: Classwar - probably the best war in the world.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0