Vi är alla offer

Ann Heberlein, forskare i etik, påstår att Sverige är ett land där vi rationaliserar bort skuld genom att lägga den på någon annan, dvs att offergöra oss själva istället för att ta ansvar. Well, well...

Hon har en poäng, men den slår fel. Svenskar lägger förmodligen inte skulden på andra i högre grad än exempelvis engelsmän (någon som har några siffror på detta???). Men visst är det lätt att i ett individualiserat land som Sverige att inte själv ta ansvar, för det ansvaret man bär är redan tungt och man har ingen som backar upp en. Ingen som hjälper en.

Nu skulle väl Heberlein påstå att jag skyller ifrån mig också, dessutom på något så ospecificerat som kultur. men skall man ignorera kulturella faktorer?

Kanske skyller vi svenskar ifrån oss mer än säg indier. Jag vet inte. En sak vet jag dock: Det är en förjävlig värld vi lever i, och det finns inte ett skit som jag kan göra åt saken.

Läs mer här.

Kommentarer
Postat av: Fjärilen

Jag tror inte alls att vi svenskar skyller ifrån oss mer än andra. Det där är bara en fabricerad bild av hur svenskar förväntas vara.

2008-03-27 @ 20:26:05
URL: http://psykfallet.blogg.se
Postat av: Nils

Fel tänkt =>
Det är dags för många av oss att vi styr vårt eget liv. Det finns möjligheter att påverka själv vi är inte styrda. Det är inte en naturlag att vara tjock, fattig, ensam.... Finns dock ett stort men här, det kräver en egen insats, svettig, jobbig, tråkig, osexig för att komma vidare. Då är det enklare att hitta en förklaring så man slipper anstränga sig. För det är också en del av människan - att vara lat !

2008-03-27 @ 22:36:31
Postat av: Eva

"Men visst är det lätt att i ett individualiserat land som Sverige att inte själv ta ansvar, för det ansvaret man bär är redan tungt och man har ingen som backar upp en. Ingen som hjälper en."

Du har en poäng du med!!!!

MEN just offer-rollen och att skuta över ansvar på alla andra tror jag skapar en stor del av det dåliga med individualiseringen... Nej jag har inte ansvar, jag ignorerar att ngn råkar illa ut, den är ngn annans ansvar etc...

En ond cirkel alltså...

2008-03-27 @ 23:55:20
Postat av: Charlyene

Till Eva:

Tror du verkligen att svenskar skjuter över ansvaret på andra hela tiden? Ignorerar vi verkligen att andra råkar illa ut?

Motsatsen är ju att alltid skylla på sig själv, och hur bra blir den världen då?

Till Nils:

Jag tycker också att man skall ta ansvar för sitt eget liv. Men faktum är att det finns så mycket som man inte kan styra, och man känner sig hjälplös. Det blir ofta så när man lever i ett samhälle där andra inte bryr sig ett skit om en. Och det finns jäkligt mycket som man inte kan påverka själv. Tycker det är tråkigt att du anser att människan är lat. Själv tycker jag nog snarare att människan har flera sidor
än så, och att lathet inte är en av de mest betydande.

Till Fjärilen:

Håller med dig! Bilden av hur svenskar är, är jäkligt svart-vit. Ge mig lite fler nyanser, tack!

2008-03-28 @ 13:43:07
URL: http://charlyene.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0