Vi är alla offer del II

Det finns de som påstår att människan är lat. Det finns de som påstår att människan inte tar ansvar för hennes egna handlingar. Att vi gärna skyller ifrån oss. Jag håller med. Det finns absolut tendenser hos människan som gör att vi alla vill slippa ta tag i jobbiga saker, slippa reda upp det garnnystan som vi själva har trasslat in oss i, slippa städa upp vår egen skit. Jag tror dock inte att denna tendens hos det mänskliga beteendet är speciellt betydande.

Det finns många andra sidor hos människan, som exempelvis viljan till makt. Makt över andra, men också över oss själva. Makt att kunna kontrollera vad som händer och sker omkring oss. Om vi inte har denna makt känner vi oss hjälplösa. Och hjälplöshet leder till passivitet.

Solidaritet må vara ett ord som får stå i skamvrån hos dem som befinner sig långt ut på den politiska vänsterkanten. Men utan solidaritet känner vi oss hjälplösa. En människa är ofta inte tillräckligt för att kunna förändra, inte ens det egna livet. Vi är alla beroende av andra. Min ekonomi, för att ta ett exempel, är beroende av att andra betalar skatt. Pga detta kan staten ge mig bidrag och lån så att jag kan studera, eller som nu, ger mig sjukpenning när jag inte kan klara av studierna. Så ett stort tack till alla er som betalar skatt: Ni gör så att jag överlever!

Men det finns också tendenser hos människan att skylla saker på den egna personen. Ett exempel är en vän till mig som känner sig osäker på sitt jobb, då hon aldrig får någon feedback, vare sig positiv eller negativ. Och hon skyller på sig själv för att hon aldrig får respons.

Eller som min syster som sökte över 100 jobb innan hon fick ett. Och hon skyllde det på sig själv.

Listan på saker som jag beskyller mig själv för, och som jag känner skuld över, kan göras lång. Ett exempel är min depression. Jag beskyller mig själv för den. Men jag vet inte hur jag skall "ta ansvar" och ta mig ur den. Jag vet helt enkelt inte hur man gör.

Jag tror aldrig jag har haft en mer ingående konversation med en människa som aldrig har beskyllt sig själv för något. Det är också en del av det mänskliga beteendet.

Kommentarer
Postat av: Findus

HEj, Hjälp mej att slå rekord i besökare :) Snälla.

2008-03-28 @ 14:17:22
URL: http://www.elindahlberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0