Hjälplösheten strömmar över mig

Hur kan man döma någon till att stenas till döds? Eller för den delen 99 piskrapp?

Och varför är det kvinnor som döms för otrohetsbrott, varför hör vi inte om män som får smaka piskan för att de har knullat någon annan?


Nu har två kvinnor dömts i Iran för otrohetsbrott. "Bevisen" består av videofilm inspelad av den ena kvinnans make. Kvinnan själv anser att den inte visar några sexuella handlingar, och därmed inte otrohet. Men tydligen går inte högsta domstolen på deras linje. De dömdes först till 99 piskrapp (kan man verkligen överleva så många?), men nu har de alltså dömts att stenas till döds.


Jag mår illa när jag läser det. Jag mår illa för att det finns stater som tycker att det är okej att skada sina medborgare på detta sätt. Jag mår illa för att jag har svårt att förstå denna konservativa syn på kvinnor och sexualitet. Jag mår illa för att detta INTE ÄR OKEJ! Men mest av allt mår jag illa för att jag känner mig så hjälplös.

Vem/vilka är det som skall utföra denna stening av kvinnorna? Vem anser det vara okej att kasta sten på en kvinna till det att hon dör? Är det andra kvinnor? Är det män?

DET HÄR FAN INTE OKEJ!

Kommentarer
Postat av: Jensa3

Välkommen till islam!

2008-02-05 @ 17:32:13
Postat av: Charlyene

Till Jensa3

Tack. Men de patriarkala samhällsstrukturerna existerade långt innan islams uppkomst. Så att skylla enbart på religionen är en överförenkling.

2008-02-05 @ 20:22:23
URL: http://charlyene.blogg.se
Postat av: Ishtar

Innnan islam, judendomen och kristendomen rådde motsatta näst intill matriarkala strukturer i samma regioner, då var det underbara gudinnereligioner, som sedan slogs sönder av de primitiva invandrarna som skulle komma att grunda de abrahamitiska religionerna. Läs "Våra bibliska mödrar" - grymt bra!

2008-02-05 @ 22:35:31
Postat av: Charlyene

De matriarkala strukturerna som du pratar om är trovligtvis överdrivna. Men det är en fin tanke, och jag skall definitivt läsa boken!

2008-02-06 @ 10:10:43
URL: http://charlyene.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0