Zolpidem och Stilnoct är inte samma sak!

De sex Stilnoct jag fick av Frugan igår visade sig vara Zolpidem, billighetsvarianten av de förstnämnda. I en värld där piller byts ut mot billigare varianter, med samma verkningsämne; där Imovane blir Zopiklon, Zoloft blir Sertralin och det krävs en läkares hårda skrift över gult papper i en speciellt ruta för att så inte skall ske (för annars får en betala skillnaden själv) borde det göras studier på om läkemedlen faktiskt är likvärdiga. Men jag är relativt säker på att dessa studier skulle visa på att så inte är fallet. På gott och ont.

För mig gäller att jag kan ta Stilnoct, och de fungerade bra tills det att jag hade käkat det i mer än sex månader och effekten började avta. Zolpidem fungerade ibland, men i takt med att jag tog dem desto mer slutade de fungera - långt innan Stilnocten gjorde det. Imovane ger mig hallisar, men Zopiklon ger mig illamående (utan hallisar). Zoloft och Setralin är precis lika jävliga, förutom att Zoloft inte ger mig lika mycket huvudvärk.

Andra har säkert fler exempel. Även exempel på den kamp som en ibland får föra mot läkare som inte förstår att billighetsvarianten ibland suger och att en behöver orginalet, men inte vill betala mellanskillnaden själv. Och det är så förbannat jobbigt för läkare att sätta en liten krumelur i en specifik ruta, där det står "Får ej bytas ut." Det måste vara den mest ansträngande delen av deras yrke, eller vad tror du?

Jag fick pillrena i all välmening, jag är inte arg på min kära Fruga för att hon inte förstod skillnaden på sort och sort (om någon nu trodde det). Jag är bara förbannat trött på att inte kunna sova. Så jag har ringt Dr. Evil's sekreterare som sade att han skulle ringa upp. Så får vi se om jag får någon hjälp, eller om jag skall "stå ut" eller om jag får hjälp men får vänta till nästa vecka, för att Dr. Evil är tekniskt handikappad och inte klarar av att ge mig (eller någon för den delen) e-recept.

/Charlyene - more sleep, PLEASE!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Linlin

På stilnoct tog det rätt lång tid att somna, medan jag av zolpidem (innan jag blev van) somnade som en klubbad säl. När jag hämtade ut mina imovane (som stod på receptet) frågade tantan om jag ville ha zopiklon istället, men jag tackade nej. Då fick jag betala 1:50 extra trots att jag har högkostnadskort...

2008-12-02 @ 15:58:31
URL: http://bokstavsbarnsomvuxen.blogspot.com
Postat av: Linlin

På stilnoct tog det rätt lång tid att somna, medan jag av zolpidem (innan jag blev van) somnade som en klubbad säl. När jag hämtade ut mina imovane (som stod på receptet) frågade tantan om jag ville ha zopiklon istället, men jag tackade nej. Då fick jag betala 1:50 extra trots att jag har högkostnadskort...

2008-12-02 @ 15:59:21
URL: http://bokstavsbarnsomvuxen.blogspot.com
Postat av: Linlin

På stilnoct tog det rätt lång tid att somna, medan jag av zolpidem (innan jag blev van) somnade som en klubbad säl. När jag hämtade ut mina imovane (som stod på receptet) frågade tantan om jag ville ha zopiklon istället, men jag tackade nej. Då fick jag betala 1:50 extra trots att jag har högkostnadskort...

2008-12-02 @ 16:00:37
URL: http://bokstavsbarnsomvuxen.blogspot.com
Postat av: Charlyene

Till Linlin:



1:50 är kanske överkomligt. :-)

2008-12-02 @ 17:38:23
URL: http://charyene.blogg.se/
Postat av: Johnnyfuge

Jag har använt båda under perioder, och enligt både FASS, läkemedelsupplysningen, alla läkare jag pratat med, ett antal tomtar som pillpoppar det och (för Guds skull) innehållsförteckning och bipacksedel är det exakt samma läkemedel, bara två olika tillverkare. Möjligt att de pillat i någon bihangsmolekyl bara för att få licens på själva zolpidemet.



Jag får precis samma effekt av båda. F.ö. frågar de ju på apoteket om det är ok att byta eller ej, du kan säga "nej jag vill absolut ha stilnoct för jag gillar att pröjsa extra för en logga och ett namn" och så får du gå till ett annat apotek. Märker du någon uppenbar skillnad i effekt mellan läkemedlen är det placebo.

2009-04-09 @ 13:15:14
URL: http://warlok.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0