Inte att förglömma...

...(trots att jag nästan gjorde det) är att borderlinebrudar också är väldigt kreativa. Inte bara att typ alla borderlinebrudar jag känner målar, skriver, dikter noveller, ritar , uttrycker sig; de är också vardagskreativa. De målar om sina lägenheter och köper nya inredningssaker. De möblerar om oftare än några andra jag känner, de uttrycker sig ofta kraftfullt genom kläder, hår och stil; och de reflekterar mycket mer än svenssonbrudar.

De funderar över världen och människorna i den, över filmer och över böcker. De läser och diskuterar, och låter inte dumma reklamfilmer passera utan kommentarer. Att säga att borderlinebrudar inte har någon fantasi (vilket jag har hört ibland) är bara skitsnack! De funderar över orsaker och följder, över vad som komma skall och vad det förflutna betyder. De kommer fram till oanade slutsatser och drar paralleller som ingen annan.

Deras kreativitet är ofta viktig för dem, och de skapar konstverk och vardagsmysterier. Borderlinebrudar är helt enkelt fulla av skapande kraft!

/Charlyene - som tror att borderlinebrudar is the shit

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: mana

Det finns verkligen en hel del bra egenskaper bland borderlinebrudar. Fan, jag brukar vara bäst i världen på att klanka ned på dem (läs: mig) och bara se det negativa. Men det finns ju mycket bra saker där också =)

2008-08-02 @ 21:11:19
URL: http://manamonroe.blogg.se/
Postat av: Charlyene

Till Mana:



Det finns ju massa bra egenskaper hos borderlinebrudar, egenskaper som på något mystiskt vis tycks följa med sjukdomen. Sedan får man inte glömma att varje borderlinebrud är en egen person, och därmed har indivuellt positiva egenskaper.

2008-08-03 @ 09:59:31
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: Siker

Jag kan inte låta bli att småle över den här glorifieringen av borderliners. Mycket fin rationalisering. Det är nästan som man funderar över varför det heter "störning" över huvud taget. Det är också lustigt att inga verkar vara så stolta över sin diagnos som dessa människor, jag får anta att det är stolthet, eftersom ytterst få med borderline missar att flika in det i sina presentationer på nätet. Jag tycker dock att det här är nog ändå är onödig bensin på elden, för vem vill ändra på sig när det är så här häftigt att ha borderline? Vilka andra "sjukdomar" medför så här många positiva egenskaper?

2008-08-04 @ 03:06:57
URL: http://metrobloggen.se/seeker
Postat av: Charlyene

Till Siker:



Emotionellt instabil personlighetsstörning, oftast kallad för Borderline, är en störning som innebär djupt smärta för den drabbade. Känslor av tomhet och meningslöshet, samt problem med att interagera med omvärlden leder till instabilitet och höga ångestnivåer.



Många Borderlinedrabbade identifierar sig gärna med diagnosen, eftersom de anser att det är det enda som på ett korrekt sätt beskriver hur de fungerar som individer och i samhället. Ofta fokuseras det dock enbart på de negativa sidorna, tex separationsångesten, vredesutbrotten, oförmågan att hantera känslor.



Därför tyckte jag att det var dags att skriva något positivt om borderlinedrabbade, något som fokuserar på det positiva hos människor som ofta bara får höra att de är hemska, manipulerande och jobbiga.



Jag håller inte med om att detta är en glorifierng, det visar bara upp att det finns två sidor av myntet. Den negativa sidan är de drabbade och deras anhöriga redan mycket väl medvetna om, så jag ansåg inte att det var nödvändigt att ta med den här.

2008-08-04 @ 09:15:07
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: I STILL BITE

Alla borderlinebrudar jag träffat på har också varit kreativa. Man kanske utvecklar sådana sidor när man mår dåligt, för att distrahera sig eller för att uttrycka sitt mående.



Tycker det är bra att du skriver så här, även om ala inte är likadana & det säkerligen finns borderlinebrudar som inte är kreativa, så känner jag lite att: skall man dela in folk i kategorier kan man iaf katgorisera positivt & inte negativt som alla psykfalls-hatare eller psykologer gör.



Till Silker: Det är väl bra att någon skriver nåt positivt om borderliners, även om detta också kan ses som att man kategoriserar så är det på ett bra sätt istället för dåligt som så många gör- tex. då de vill ha det till att alla med borderline tänker i svartvitt, trots att alla inte nödvändigtvis måste uppfylla samma kriterier.



Ser det inte som skryt att man skriver att man har borderline. Psykiska sjukdomar & störningar har blivit iaf lite mer accepterade så det är ju bara tråkigt om man skall hymla med det & låtsas som att alting är okej. Vad får man ut av det? Vad räknar du som skryt?



Däremot vll jag gärna påpeka att jag stör mig enormt på de som säger att de ÄR borderline, för man kan inte vara en diagnos på en störning. Känns sorgligt att inte se sig själv som mer än så.

2008-08-04 @ 17:45:18
URL: http://istillbite.blogg.se/
Postat av: Siker

Jag klagar egentligen inte på att folk är medvetna om sin störning och upplyser andra om den. När det gäller borderline så tycker jag till och med att det är bra, för då behöver jag inte få lära mig den hårda vägen. För mig är "jag har borderline" dock likställt med "undvik mig till varje pris", för jag vill tro att de som har sin borderline under kontroll i stället kommer att göra sitt allra yttersta för att passa in som vanliga människor och kommer bara nämna det i förtroende.

2008-08-04 @ 21:00:55
URL: http://www.metrobloggen.se/seeker
Postat av: Charlyene

Till I STILL BITE



Klart att inte alla borderlinebrudar är likadana, det skulle vara som att säga att alla med cancer är det. Men som du skriver: Det finns gemensamma nämnare. Jag blev bara så trött på allt jävla snack om hur jobbiga borderlinebrudar är, och ville vända på saken för att se det ur ett annat perspektiv för en stund.



Och ja, jag tror att man blir kreativ av att må dåligt. För att man känner ett sådant enormt behov av att uttrycka sig, även om det bara är inför en själv.

2008-08-04 @ 21:28:30
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: Charlyene

Till Siker:



Vad menar du med "passa in som vanliga människor"?

2008-08-04 @ 21:30:20
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: Siker

Charlyene: Jag menar att den större majoriteten av borderliners är sociala vampyrer som gör sina anhörigas liv hemska. Är man medveten om detta och inte vill utsätta sin familj och sina vänner så borde man ju rimligtvis vidta mått och steg till självbättring. Medicinering eller terapi eller vad som fungerar bäst, och försöka separera sig från den övriga mängden borderliners. "Passa in som vanliga människor" helt enkelt.

2008-08-04 @ 22:02:51
Postat av: Charlyene

Till Siker:



Tycker att du har en alldeles förskräcklig bild av vad det innebär att vara drabbad av borderline. Att borderliners för sociala vampyrer är som att säga att de själva har valt sjukdomen. Tror du verkligen att de som har drabbats av borderline inte vill må bättre? Att de medvetet skadar andra? Att de har gjort sig själva sjuka, och njuter av det?



Det är tragiskt att du har en sådan naiv syn.

2008-08-04 @ 22:50:37
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: Siker

Jag tror absolut inte att någon med borderline väljer det, men borderline är speciellt på det sättet att det ofta drabbar anhöriga nästan lika mycket som den sjuke själv, och väldigt få med borderline förstår detta, eller kan lösa det på ett bra sätt. De mår ofta så dåligt att det enda de kan göra är att sätta sig själva först och när de sedan mår bättre så känner de bara tomhet, och skapar konflikter för att känna något igen, eller hittar någon annan anledning till en känslostorm. Det är givetvis tragiskt, och jag förstår att ingen skulle välja det frivilligt, men det är knappast någonting jag som anhörig skulle utsätta mig för om jag kunde undvika det. Detta är schablonbilden av borderline, och jag tycker det är otroligt lustigt att folk TROTS allt detta väljer att påpeka att de lider av det, som att de förväntar sig att folk ska göra undantag speciellt för dem.

2008-08-05 @ 00:14:38
Postat av: Charlyene

Schablonbilden av borderline är, i mina ögon, missvisande. Borderlinebrudar skapar inte konflikter för att känna något, konflikterna kommer av att de inte kan reagera utifrån situationen. Rätt känsla i fel situation så att säga, som exempelvis ett vredesutbrott över något som i längden inte spelar någon roll. Ofta kan borderlinebruden inte kontrollera känslorna utan att helt stänga ner dem, skjuta undan dem och inte reagera överhuvudtaget (om dens det är möjligt). Är det jobbigt för anhöriga? Ja, absolut. Men det är ett beteende som är oerhört svårt att bryta eftersom borderlinebrudar ofta inte vet något annat sätt att hantera situationer och känslor på. Borderline är dessutom oerhört svårbehandlat inom psykiatrin, pga den ständigt svängande sinnesstämningen.



Att människor väljer att påpeka att de är borderlinedrabbade handlar om att försöka skapa en mer nyanserad bild än den schablonbild som du just har beskrivit, samt att öka förståelsen för de drabbade OCH de anhöriga.

2008-08-05 @ 10:34:35
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: Siker

"Att människor väljer att påpeka att de är borderlinedrabbade handlar om att försöka skapa en mer nyanserad bild än den schablonbild som du just har beskrivit" - Jag håller absolut inte med dig. Jag tror det handlar mer om en önskan att uttryka hur unik man är. Att man identifierar sig med diagnosen och känner sig speciell och berättigad till en särställning i samhället. Men let's agree to disagree.

2008-08-06 @ 01:35:53
Postat av: Charlyene

Till Siker:



yes, why don't we?

2008-08-06 @ 10:18:01
URL: http://charlyene.blogg.se/
Postat av: Candy

Siker: har du någon gång funderat över att du kanske är en person som förpestar andra så väl psykiskt friska som psykiskt sjuka människors liv genom din tråkiga, nedlåtande & inskränkta attityd.

2008-08-28 @ 00:47:55
URL: http://istillbite.blogg.se/
Postat av: Candy

Förresten är det inte alltid så lätt att få rätt hjälp hur gärna man än vill & frågar efter det. Du kan inte bara skylla på personer med psykiska problem. Om man fick den hjälp man behövde kanske man skulle bli bättre istället för sämre & då skulle du ju slippa stå ut med alla hemska borderlinefreaks som förpestar din tillvaro?



Plus att en störning inte är någonting man föds med, utan någonting man utvecklat. Oftast pga. händelser i barndomen. Så innan du förnedrar en hel patientgrupp tycker jag att du kan rannsaka dig själv. Kanske har du någon gång mobbat någon eller blundat för att någon blivit mobbad, eller misshandlat någon, eller bevittnat hur ett barn farit illa utan att göra någonting för att stoppa det? Du vet, lilla Lisa hade kanske inte blivit EN SÅN DÄR JOBBIG TYP som lever på sjukbidrag & förpestar andras tillvaro om samhället sett annorlunda ut & människor inte behandlat varandra så illa, samt haft lite mer civilkurage när någon ändå far illa.



För övrigt identifierar jag mig inte med diagnosen & merparten lär ju heller inte göra det, däremot kan det kanske vara bra att ha en diagnos & att slutligen komma till insikt om vilka beteenden som faktiskt går att förändra eller vilka känslor som man faktiskt inbillade sig?

2008-08-28 @ 00:53:25
URL: http://istillbite.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0