Dagens självdiagnos: ADD (om det nu fanns något som hette så på svenska)

Symtom på ADD (eller ADHD utan hyperaktivitet som kanske är mer korrekt uttryckt på svenska) kan vara:

Ofta lättdistraherad av yttre stimuli
Ofta svårt att följa instruktioner från andra
Svårt att bibehålla uppmärksamhet
Verkar ofta inte lyssna på vad som sägs
Tendens att tappa bort saker som är nödvändiga för uppgifter eller aktiviteter
Svårt att organisera målinriktade aktiviteter
Växlar ofta från en oavslutad aktivitet till en annan

Symtomen skall ha varat i minst sex månader, och inte uppkommit i samband med exempelvis depression eller trauma.

Detta är jag (så som jag har varit sedan mitten av tonåren):

Väldigt lättdistraherad, kan inte koncentera mig på mer än en sak samtidigt. Att röka och att prata i telefon samtidigt är för mig svårt.
Har svårt att följa instruktioner från andra, tappar ofta bort mig och måste dubbelkolla hundra gånger. Speciellt svårt har jag beskrivningar av andra människor, eller platser. Vägbeskrivningar är ett helvete.
Jag "tune:ar ut" väldigt ofta när andra pratar med mig, eller när jag läser, eller när jag kollar på film. Tankarna snurrar och ofta vet jag inte ens vad jag tänker på. Jag är dock ganska bra på att dölja det.
Jag tappar bort: Mina glasögon, mitt busskort, mina nycklar, cigaretter och tändare på en daglig basis. Böcker, pennor, plångbok är andra saker som regelbundet försvinner. Jag har fortfarande inte hittat kabeln som skall gå mellan mobilen och datorn, för jag kan inte koncentrera mig på att leta.
Jag är BRA på att organisera målinriktade aktiviteter, om det inte är jag själv som måste genomföra dem. Då går det åt helvete. Jag drar upp en strikt planering, och om den faller så faller allt.
Jag har alltid minst 3 projekt på gång. Men i slutändan blir inget av dem gjorda. Halvfärdiga saker blandas med storslagna planer över hela min 79 kvadratmeter stora lya. Jag möblerar inte om längre, för det blir aldrig klart. Jag vet inte hur man slutför något.

Så. Det var dagens öppenhjärtiga erkännande: Jag har nog ADHD utan hyperaktivitet. Så fint...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0