Sicko

Såg igår Michael Moore's film "Sicko". Så okej, jag ligger lite efter - precis som med det mesta. Det tar ett tag innan jag tar mig i kragen och kollar på det som alla snackar om. Men nu är det gjort... Filmen är en glorifiering av framförallt Frankrike, men även Kuba - där man kan få billiga mediciner och fri läkarvård. I många västerländska länder ingår också fri tandvård. I USA, å andra sidan - som återigen utmålas som "the big, bad guy" - erhåller man ingen vård om man inte har sjukförsäkring och knappt ingen vård trots att man har sjukförsäkring, eftersom det är stora bolag som bara vill tjäna pengar som beviljar om vården skall betalas eller ej.
Det är lite väl svartvitt för min smak, men ändock rätt okej. Popularistiskt och lite smågulligt på sätt och vis, speciellt när den dramatiska musiken sätter in varje gång som det talas om USA och hur dåligt, dåligt, dåligt det är - trots att Moore själv säger sig alltid ha trott att Amerika är ett bra land där man tar hand om varandra.

Läser i övrigt på GP:s ledarplats att regeringen skall genomföra en tandvårdsreform med högkostnadsskydd. Någon som vet om det är sant?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0