Personuppgiftshantering

För några dagar sedan hade vi världens tråkigaste föreläsning med världens tråkigaste föreläsare. Jag svär: suckarna ljöd genom salen som torterades skrik på hjälp. Men det är sådant man får leva med på universitetet har jag förstått... Anyways. Problemet var att föreläsaren även lämnade ut en lista med telefonnummer, adress och namn på alla i klassen till alla i klassen. Ett brott mot PUL, månntro? Det tål iaf att undersökas.

Det konstiga är att i dessa dagar brukar man få fylla i en liten ruta som innebär att man godkänner villkoren för uppgiftshantering. Detta har inte skett inom Göteborgs Universitet. Det står ingenstans hur de använder de uppgifter som man lämnar (telefonnummer) eller de uppgifter som de själva hämtar (adress). Mycket märkligt tyckte jag och Frida och protesterade - vilket resulterade i att listan togs tillbaka och föreläsaren sedan stirrade konstigt på mig och Frida under resten av föreläsningen. Som om vi nu var utpekade som jobbiga och "svåra" (vad det nu än egentligen betyder) och sådana där som håller på våra rättigheter och säger ifrån när något är konstigt.

Men i dessa dagar av kontrollsamhälle bör man hålla stenhårt på de få rättigheter man har, anser jag. Och protestera när konstigheter blir skyldigheter. Som det här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0