Medlidande med en mördare

Imorgon är det 69 år sedan Kristallnatten. Och det är en tragedi att det någonsin hände. Och vi vet ju alla vad som kom efter detta. (Förut revisionister som den här idioten.) Men när det gäller händelser som dessa är det ibland svårt att se till individen i det hela. Var finns människan? Jag tänker inte på något sätt förneka att det i mångt och mycket är allvaligare att miljontals dödas än om en gör det, men jag menar bara att varenda en av dessa miljontals var en människa - någon som dog i förtid, ofta under hemska omständigheter.

Så vem minns namnen på personerna som dödades i koncentrations- och förintelseläger under naziregimen? Vem minns ansiktena hos dem som dog under folkmordet i Rwanda? Vem kommer ihåg de personer som dödades av Khmer Rouge? Listan på exempel kan göras lång... tyvärr...

Det är bra att demonstrationer anordnas landet runt för att minnas Kristallnatten. Det är bra att människor visar att de tar avstånd från antisemitism, rasism och nazism. Det är bra att vi minns...

Men jag tänker på en av dem som jag faktiskt vet namnet på som levde vid denna tid: Herschel Grunszpan. Detta var den man som dödade den tyske legationssekreteraren i Paris, vilket föranledde Kristallnatten. Vad hände med honom? Dödade de honom direkt? Eller skickades han till ett läger? Och vad hade hänt om hand inte hade dödat Ernst vom Rath? Varför utförde han dådet? Och är det tillåtet att mitt i allt detta kaos ha medlidande med en mördare?

Jag hörde hans namn första gången på högstadiet (såvitt jag minns), någon gång under historieundervisningen. Men jag vet inget mer om honom än hans dåd. Är det verkligen allt vi skall minnas av honom? Precis som vi kommer att fortsätta att låta de hundratal judar som dödades under Kristallnatten vara ansikts- och namnlösa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0