Den gyllene medelvägen

De senaste dagarna har det debatteras vitt och brett om den morddömde man som nu har antagits till läkarlinjen. Det är ett knivigt dilemma; bör någon som har blivit dömd för ha dödat en annan människa få arbeta med att rädda liv?

Häri ligger också tanken på att ett straff är något man genomgår för att straffas, inte för att sona sina brott. Så anser iaf uppenbarligen DN.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker ifrågan. Kan jag själv tänka mig att bli behandlad av en mördare? Ja, absolut. Om det gäller en bruten arm eller en depression spelar ingen roll. Men jag förstår att förtroendet för läkarkåren sjunker om denne man skulle tillåtas praktisera medicin.

Kanske den gyllene medelvägen är ett föredra: Låt honom genomgå läkarlinjen, men ställ krav på att ALLA som vill arbeta inom vården skall visa att de inte har begått grova våldsbrott, sexualbrott eller brott mot barn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0