Books on the road

Det har varit lite tunt på läs-sidan på sistone. Mestadels för att jag har haft annat för mig. Dels har jag pluggat mycket mer än vanligt. Dels så har jag utvecklat ett intresse för musik.
    Inte för att det intresset inte har funnits där innan, jag har alltid älskat musik och tyckt att det är viktigt. Men nu har det blivit nästan det enda som jag gör! Lyssnar på musik alltså!
    Och inte är det det gamla vanliga, istället är det helt nya genrer, nya band och nya låtar!

Men lite har jag (trots detta) fått läst.

Bland annat Death and Dying av Glennys Howarth, vilket var inte alls så spännande som jag hade tänkt mig. Det är en sociologisk introduktion, och sådana kan antingen vara bra eller falla platt. Denna bok hamnar någonstans mitt emellan. Den känns inte jätteinspirerad, men tar upp saker som tex hur viktig kulturen är för att villkora hur vi känner inför att dö, och hur vi vill ha det när vi dör (tex vid långvarig sjukdom). Den tar också upp lite om olika arbeten som kommer nära döden, tex obducenter, sjukvårdspersonal och liknande. Helt okej bok alltså, men den sade mig inte så mycket. Jag är ju alltför morbid för att tycka om slätstrukna saker om döden.

Sedan läste jag The many lives of Marilyn Monroe av Sarah Churchwell, som inte är en biografi över Marilyns liv, utan istället tar upp alla (eller iaf de flesta) myter som cirkulerar kring hennes liv och död. Tex självmord/mord, aborter, missbruk, älskare, föräldrar osv... Den var mycket intressant och välskriven, trots att det tog ett tag att komma in i den. Rekommenderas! Monroe var en kvinna som fascinerade både andra kvinnor och män, och som fortsätter att trollbinda oss. Tyvärr ses hon som korkad, alltför frigjord och inte minst fejkad. Denna bok nyanserar bilden av henne något.

Så följde två riktigt tråkiga böcker (som jag inte ens tänker länka till): The Truth av Terry Pratchett. Det är nog den sämsta i Discworld-serien ( Booooooring!) som jag annars älskar, samt Hollow Man av Dan Simmons. Den sistnämnda är inte ens värd att pratas om.

Men så gav jag mig på Filosofi i fickformat av Voltaire (jag hoppas att alla vet vem han var, annars borde ni få stryk!) som jag fortfarande inte har läst ut (började på den imorse). Och den verkar lovande. Jag älskar satirer! Så jag antar att jag kommer att tycka om den. *ler*

Det finns inte någon därute som har några boktips? Helst inte skönlitteratur. Jag och skönlitteratur kommer jävligt dåligt överens, läser hellre fackprosa... Gärna biografier, bara de inte handlar om utnyttjade barn eller kvinnor i stilen "Pojken som kallades Det"... Boooring!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0