Back in town

Tillbaka efter en liten "get-away" som var ack så nödvändig. Jag tror att jag verkligen behöver semester nu. Men den kommer snart. Jag har två seminarier kvar att gå på, varav ett innebär att jag skall opponera på en uppsats samt bli opponerad på.

Det sista känns lugnt. De som skall opponera på min och Fridas uppsats är trots allt relativt vettiga människor, trots att de båda är akademiker ut i fingerspetsarna. Men det första känns inte alls lika lugnt. Det är samma scenario som varje gång jag skall opponera på en uppsats - jag får en som suger. Och inte bara suger, utan är så subjektiv att jag vill skrika från min mages botten åt dem att de är idioter som inte fattar det.

Denna gång gäller det en uppsats som handlar om svenskars attityder mot återinförandet av dödsstraff för brottet mord i Sverige. Uppsatsen är och/eller innehåller:

Muslim-bashing på hög nivå, där muslimer utmålas som terrorister och inget mer.
Pro införande av dödstraff i Sverige, och det utmålas alltför tydligt i texten, utan att det explicivt sägs. (Därmed implicivt subjektiv, en dödssynd inom vetenskapen.)
Full av fördomar i allmänhet, bland annat rasism.
Kontradiktorisk, den säger emot sig själv hela tiden.
Fylld av formaliafel, tex innehållsförteckning som inte stämmer, pagninering som är åt helvete med mera.
Dålig notapparat, där man inte kan skilja författarnas egna åsikter från fakta.
Har en analys som inte "knyter ihop påsen", dvs klarar av vad författarna säger att de skall åstadkomma med uppsatsen.
Begreppsförvirring, där ett begrepp som har definierats inte används på detta sätt och begrepp som är tvetydiga inte definieras.

Jag blir så jävla trött. Varför kan jag aldrig få en uppsats som faktiskt är bra???

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0