Sömnproblem del 1000415863

Jag har kommit till en insikt, en insikt som rör mina sömnproblem. En anledning till att jag har så svårt att sova är att jag inte vill sova! Det kan låta märkligt i dina öron (eller se märkligt ut i dina ögon snarare, eftersom du troligtvis läser detta), men det är sant. Det är inte det att jag egentligen inte vill sova, mina mardrömmar är frekventa, men jag är så van att jag inte bryr mig.

Närmare sanningen ligger istället att jag inte vill somna. Eller rättare sagt försöka somna. Varje natt spenderar jag ca 3 timmar (minst) på att försöka somna. En del säger då: "Varför går du bara inte upp och gör något annat tills du blir trött?" För att jag redan är trött, det är bara det att min hjärna går på högvarv och att det tar ca tre timmar av koncentration för att få den att lugna sig.
Går jag upp och gör något annat får jag helt enkelt göra om hela processen. Med tre nya timmar.

Vad gör jag då dessa timmar? Räknar baklänges från 100 och tillbaka igen... Lyssnar på ljudet av vågor.... Försöker tänka på ingenting.... Blir frustrerad och säger åt min hjärna "Kom igen då, bring it on bitch!" som KBT säger att jag skall... Dock till ingen hjälp. Ibland sviker min koncentration och jag börjar istället dagdrömma. Eller räknar min egen puls slag och ser hur låg den kan bli om jag slappnar av riktigt mycket. Sådana saker. Not so very much fun.

Det är därför som jag drar mig för att lägga mig i sängen.

Någon som har några tips om hur man botar detta?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0