Om kön

Ingen tycker om att bli determinerad. Det är därför som jag är så rädd för biologismen, speciellt när det gäller kön. Vilken läkare/forskare/person har rätt att bestämma hur jag är, bara för att jag råkar vara född till tjej?

Jag förnekar inte att det kan finnas biologiska skillnader mellan könen, jag bara tror inte att vi idag vet vilka dessa skillnader är. Därför kan heller inte någon uttala sig om det.

Att det uppfattas som kvinnlig att jobba inom vården är ett exempel - hur vet vi om det är sociokulturellt eller biologiskt att vara vårdare?

Alla studier som jag har läst har dessa problem. Vi kan tala om vad vi se (att kvinnor är så och män si), men vi vet inte varför. Och hur mycket vi än pratar kromosomer och hormoner så kan vi idag inte säga säkert exakt vilka skillnaderna (och likheterna är). Därför borde folk hålla käften! Eller iaf lite mer tänka på vad de säger...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0