Konsumtion och godhet

"Du är vad du köper", proklameras det i GP idag. Det handlar om att svenskarna gärna talar om för alla hur mycket de värnar om miljön, men konsumerar överflödigt mycket. Prylar som inte behövs, grejer som man lika gärna kunde vara utan - eller använda sig av den gamla modellen som fortfarande fungerar, men den är inte längre "cool". Mobiltelefoner är ett utmärkt exempel... Så vi köper oss status och tillfällig lycka. Utan att tänka på miljön. Jag är inte förvånad...

------

Att vara god aktiverar samma lustcentrum i hjärnan som sex och droger, skriver DN. Därför är det inte alls orimligt att vara god av egoistiska skäl. Finns det några andra skäl, undrar jag? Jag tvivlar på att ren altruism faktiskt existerar...

------

I övrigt tycker jag att ni skall läsa DN:s huvudledare idag. En liten rolig julsaga att mysa över såhär i vintermörkret.

Kommentarer
Postat av: siri

GOD JUL :)

2007-12-24 @ 08:51:19
Postat av: Mingla

Skulle du vilja hjälpa mig att göra en sån där ram runt bloggen? fattar ingenting :) Vore jättesnällt om du ville :)

2007-12-24 @ 08:58:19
URL: http://fuckmingla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0