Klagomål

Jag sitter här och äter pepparkakor och funderar på Linda Skugge. Skugge är inte en person som jag gillar speciellt mycket. Hon är alltför liberal och dessutom alltför motsägelsefull för att jag skall kunna uppskatta hennes pubertala utbrott. Det som Skugge brukar klaga om är alla dessa människor som inte klipper sig och skaffar sig ett jobb. Som om alla arbetslösa vore lata. Detta är en utbredd "sanning" i detta avlånga land - att man kan få ett jobb bara man letar tillräckligt hårt.

But I've got news for you. Så är det inte. Jag vet inte hur många lediga jobb det finns och jag vet inte exakt hur många arbetssökande som det finns. Men jag vet detta. Det finns långt fler arbetslösa än det finns lediga jobb. Det är en ekvation som inte går ihop. Inte undra på att arbetsköpare kan komma undan med att vara sexister, rasister och jävligt korkade.

Men Skugge anser iallafall att alla skulle kunna skaffa sig ett jobb. Och hon önskar att alla tonåringar borde sluta klaga. Jag önskar mest att Skugge själv skulle sluta klaga. Detta gör dock att min dubbelmoral blir ganska total eftersom jag också klagar. Så jag kan inte skall säga åt människor generellt och Skugge i synnerhet att sluta klaga. Trots allt har jag ganska roligt åt människor som klagar. Och jag tycker om att klaga själv. Och det är jättefint att Skugge har fått så mycket uppmärksamhet och att många läser henne. Det som jag däremot inte tycker är fint är att det finns många av Skugges läsare som inte reflekterar över det som hon skriver. Eftersom Skugge är kritisk så måste det vara bra, eller hur?

FEL! Det handlar om åsikter. Skugge är precis lika subjektiv som jag. Och hon är förmodligen inte det minsta smartare än vad jag är. Men hon läses av många fler som inte orkar tänka själva och komma upp med en egen åsikt om egentligen någonting så de övertar hennes. And that's pissing me off.



Det andra som rör sig i min hjärna idag är det faktum att jag har spenderat ca 1200 på ett par vinterskor och en vinterkappa idag. 1200 kr är ca 16,5% av vad jag får från CSN 9 månader om året. Man kan göra argumentet att en vinterkappa och ett par vinterskor är något som man skall ha under hela vintern och att denna summa då istället borde slås ut över vintermånaderna. Visst, men samtidigt är det en stor summa att prångla ut på en gång. Man kan göra argumentet att jag borde ha sparat lite pengar varje månad för just utgifter som detta, men då glömmer man bort en sak: Det går inte att spara pengar när man är student.

Så vad är då poängen med denna lilla text? Poängen är den självklara: Det går att leva på pengarna från CSN. Bara att man inte kan göra det hela året, vilket leder till att man måste jobba under somrarna och inte få någon semester. Och det går inte att spara för oförutsedda utgifter. Jag har sparade pengar på banken, jag behöver egentligen inte bry mig. Men snart, inom ett år, kommer dessa pengar att ha tagit slut och jag får nöja mig med endast CSN. Och det gör mig förbannad att ingen räknar student som något värdigt!

Så FUCK U alla ni som tycker att studenter är lata. FUCK U alla ni som tycker att det är ett privilgeium att få bo i ett land där man får betalt för att studera och där man dessutom kan få låna pengar för att studera. FUCK U alla ni som tycker att studenter bara borde lära sig att hushålla lite bättre med pengarna. Ett stort jävla FUCK U till att ni som ser ner på studenter - vi är en mycket mer heterogen grupp är ni någonsin kan föreställa er. Go to sleep 6 six feet under ground, asshole!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0