Värderingar

Grannarna bråkar. De bråkar så högt att jag kan höra det genom taket (eller golvet, jag är inte riktigt säker på varifrån det kommer). De skriker och det hörs dunsar ungefär som om de kastar saker på varandra. Det låter som två män. Vad skall jag göra om jag tillslut bara hör en röst?

Jag vet faktiskt inte. Det är så svårt att gripa in i andras privatliv. Vad gör man om grannar bråkar, om någon slår sitt barn, om någon misshandlar sin hustru? Jag skulle vilja tro att jag skulle ingripa. Men hur? Gör man inte bara saken värre?

Vi pratade lite om värderingar på seminariet idag. Om att värderingar är viktiga, men att det är väldigt få som faktiskt följer dem. Som om värderingar vore alltför abstrakt i en konkret, komplicerad värld.

Leva som man lär. Är det ens möjligt? Och hjälper det om man har sina värderingar klara för sig, eller handlar allting ändå bara om magkänsla när situationen uppkommer?

Jag har svikit mina värderingar många gånger och jag kommer säkert att göra om det många gånger igen. Är det så alla människor är? Och isåfall, vad gör de? Ruskar av sig det och skiter i det? Eller går alla omkring med ett ständigt dåligt samvete?

Jag skulle så gärna vilja titta in i någon annans hjärna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0