Viktminskning

Jag har funderat en del på det där med att gå ner i vikt på sistone (eftersom jag försöker göra det). Är det så att man skall köra en diet tills man har nått sin målvikt och bara äta det som ryms inom dieten? Eller skall man ha en dag i veckan när man får äta vad man vill? Det finns ju vissa fördelar med att ha en "unna sig"-dag: Man har något att se fram emot varje vecka och det känns därför inte lika jobbigt att inte kunna äta vad man vill. Jag har hört att det höjer förbränningen, men det kanske bara gäller extrema lågkaloridieter där kroppen går ner i svält-mode.
Men om man har en "unna sig"-dag förstör det dieten och man förlorar allt det som man har vunnit under de övriga sex dagarna i veckan???

Så hur skall man göra? Jag har aldrig aktivt försökt gå ner i vikt tidigare med en metod som inte gäller självsvält, så kan någon berätta för mig och ge lite råd och tips???

Dessutom undrar jag vad som gäller med kaffe och te. Jag vill ha mjölk i båda - är det väldigt dumt???

Kommentarer
Postat av: TheSeaman

Det är okej att unna sig lite ibland. Det kan snarare höja motivationen... Men se till att det inte blir för ofta och att du inte försöker kompensera upp det du faktiskt låtit bli att äta genom att äta ta igen det den dagen då du får äta lite extra. Jag hade passat mig för att äta socker om jag väl börjat vänja mig av med det. (Vet att jag lätt trillar tillbaka) Ersätt godisbiten med en bit mörk choklad. (Riktig mörk choklad, inget Marabou-tjafs) Vad det gäller teet kan du köpa Yogi-te på Hälsokosten. Detox-teet är jättegott utan både socker och mjölk. (Och bra för magen) Kostar en slant men kan vara värt det. Annars kan du gå till tebutiken och be dom de dig ett te som smakar bäst utan mjölk... Det är en vanesak. Detsamma gäller kaffet. Det är sockret i mjölken man vill komma ifrån. Försök!

2006-12-31 @ 16:36:03
URL: http://theseaman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0